ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 心理学研究科
  3. Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要
  4. 第7号

ピアノ演奏における体験過程 : 曲理解の推進とフェルトセンス

http://hdl.handle.net/10112/11333
http://hdl.handle.net/10112/11333
5e18dd69-8f99-4d9e-95d9-7fbabac652ea
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20170318-13.pdf KU-1100-20170318-13.pdf (521.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-07-05
タイトル
タイトル ピアノ演奏における体験過程 : 曲理解の推進とフェルトセンス
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Experiencing in Piano Playing: How the Felt Sense Carries Forward the Understanding of a Music Piece
著者 山形, 碧子

× 山形, 碧子

WEKO 29162

山形, 碧子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 29163
姓名 Yamagata, Midoriko
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 ユージン・ジェンドリンは、まだ言葉になっていない漠然とした感じであるフェルトセンスに注目し、人間の生の感覚として刻一刻と変化し流動していく体験過程を提唱した。音楽心理学における研究は、従来、知覚や認知、感情の観点から研究がおこなわれてきたが、体験過程という視座からの研究は国内外でみられない。そこで、本研究ではピアニストの演奏過程において、体験過程がどのように生じているかを明らかにすることを目的とし、6名のピアニストが曲に取り組み始めてからコンサートで演奏するまでの体験過程についてインタビューを実施し、質的分析をおこなった。その結果、ピアニストの曲理解の過程が体験過程の視点から見出された。また、ピアニストの曲理解と演奏構築には、フェルトセンスが関わっていることが示唆された。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 Eugene Gendlin coined the expression "felt sense" to articulate a vague pre-verbal sense and presented a view of experiencing as a fluid sense of life that changes from moment to moment. Although the psychology of music has conventionally taken up perception, cognition, and emotion, experiencing has never been addressed, both in Japan and internationally. The aim of this study is to elucidate how experiencing occurs when pianists play music pieces from the time when they engage in a new piece to the time when they perform the piece in a concert. Six pianists were interviewed, and the interviews were studied qualitatively. The experience of pianists in understanding music pieces from the viewpoint of experiencing was articulated. Furthermore, the involvement of the felt sense in understanding a music piece and in the development of how to perform the piece was articulated.
書誌情報 Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要

巻 7, p. 101-110, 発行日 2017-03-18
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12590224
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学大学院心理学研究科心理臨床学専攻
キーワード
主題Scheme Other
主題 音楽
キーワード
主題Scheme Other
主題 感情
キーワード
主題Scheme Other
主題 フェルトセンス
キーワード
主題Scheme Other
主題 体験過程
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピアニスト
キーワード
主題Scheme Other
主題 Music
キーワード
主題Scheme Other
主題 Emotion
キーワード
主題Scheme Other
主題 Felt Sense
キーワード
主題Scheme Other
主題 Experiencing
キーワード
主題Scheme Other
主題 Pianist
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 19:10:10.457368
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3