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  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 社会学部
  3. 関西大学社会学部紀要
  4. 第47巻 第1号

日本のポピュラー音楽の危機と経済停滞

http://hdl.handle.net/10112/9455
http://hdl.handle.net/10112/9455
8eac27c3-ae9f-413c-92fa-eee030b01040
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20151031-01.pdf KU-1100-20151031-01.pdf (815.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-11-26
タイトル
タイトル 日本のポピュラー音楽の危機と経済停滞
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル The Crisis of Japanese Pop Music and Japan's Economic Stagnation
著者 高増, 明

× 高増, 明

WEKO 19153

高増, 明

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 19154
姓名 Takamasu, Akira
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 Japanese popular music (J-Pop) is currently facing a critical situation. After having reached a peak of JPY 600 billion in 1998, sales have dropped steadily throught the present day. The crisis exists in a quantitative as well as a qualitative aspect. The same types of songs are ranked in the hit-charts and J-Pop songs are produced to be salable only in the Japnese market. They deviate from global trends in popular music. In this article, we analyze how this music industry crisis developed and how it can be solved. We consider factors that drove the crisis by focusing on the economic stagnation and changes in the economic characteristics of music goods. As the policies that can rescue J-Pop from the crisis, we propose the possibility of indie records companies that the artists can establish by themselves as well as suggest government intervention in the music industries through taxes and subsideies. In the final section, we summarize the implications of this article and refer to the current state of the music markets in the US, China, and South Korea. 日本のポピュラー音楽は危機的な状況にある。音楽コンテンツの売上は1998年に約6,000億円に達したが、その後は傾向的に減少している。危機は、量的側面だけではなく質的側面についても存在する。最近は、同じタイプの音楽がヒットチャートの上位を独占し、日本のポピュラー音楽は、世界の動向からは乖離して、日本のマーケットだけを目指すようになっている。この論文では、危機がどのようにして生じ、それをどのように解決するのかを考えていく。危機を起こした原因としては、経済の停滞と音楽の財としての特性の変化に注目する。危機を救う方法としては、アーティスト自らがすべての役割をこなすインディーズと政府が音楽市場に介入し、音響機器に課税するとともに、補助金を交付する方法を提案する。最終節では、論文の内容を要約するとともに、日本の状況をアメリカ、中国、韓国と比較する。
書誌情報 関西大学社会学部紀要

巻 47, 号 1, p. 1-20, 発行日 2015-10-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876817
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046982
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学社会学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 J-pop
キーワード
主題Scheme Other
主題 Japanese music
キーワード
主題Scheme Other
主題 digitization
キーワード
主題Scheme Other
主題 economic stagnation
キーワード
主題Scheme Other
主題 cultural policy
キーワード
主題Scheme Other
主題 J-Pop
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本のポピュラー音楽
キーワード
主題Scheme Other
主題 音楽のデジタル化
キーワード
主題Scheme Other
主題 経済停滞
キーワード
主題Scheme Other
主題 文化政策
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Ver.1 2023-05-15 16:01:36.233011
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