ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 社会学部
  3. 関西大学社会学部紀要
  4. 第38巻 第3号

役割と社会的スキルがからかい認知に及ぼす影響

http://hdl.handle.net/10112/12393
http://hdl.handle.net/10112/12393
cede1cf0-5587-441b-bbb1-f076a6862520
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20070330-06.pdf KU-1100-20070330-06.pdf (997.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-02-08
タイトル
タイトル 役割と社会的スキルがからかい認知に及ぼす影響
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Effects of Social Skills and Role in Teasing on the Perception of Teasing Incidents
著者 遠藤, 由美

× 遠藤, 由美

WEKO 18758
e-Rad 80213601

遠藤, 由美

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 18759
姓名 Endo, Yumi
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 からかいは曖昧で多義的である。からかいは問題行動だとされる一方で、親密な関係において社会的絆を深める関係促進効果を持つという指摘もある。このような意味の違いは、役割(teaser vs target)と社会的スキルによってもたらされるかもしれない。本研究は、役割と社会的スキルがからかいの意味に及ぼす影響を検討することを目的として、役割(参加者内要因)と社会的スキル(参加者間要因)を交絡させたデザインで、質問紙実験を約半年の間隔を置いて2度実施した。参加者は大学生90名で、1回は誰かにからかわれた経験、他の1回は誰かをからかった経験を思い出すよう要請された。彼らは、それぞれ経験をどのように理解し評価しているかについて回答し、社会的スキルやからかいへの態度などの質問項目へも回答した。その結果、冗談意図とtargetの傷つき感情において、役割と社会的スキルとの交互作用が得られ、社会的スキルの低い者は、自分の役割によってからかいに対する認知が異なり、からかわれた時はそれをより否定的にとらえていたが、からかう側に立った時にはより肯定的にとらえていた。社会的スキルの高い者においては、このような役割による違いは認められなかった。社会的スキルの高い者は、からかい一般に対して肯定的な態度を示し、日常的にからかったりからかわれたりする経験が多いと報告した。このような結果は、からかいにおける役割と社会的スキルの個人差が、からかいに対する主観的理解を異なるものとすることを示唆する。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 Teasing constitutes ambiguous interpersonal behavior that some people perceive to be fun and other people view as hostile. These perspectives might reflect the views of teasers and targets, as well as those of individuals with high levels of social skill and those with low levels of social skill. The present study aimed to examine the effects of social skills and the role in teasing on the perception of teasing incidents, by using an experimental design of 2 (role: teaser vs. target)×2 (social skills: high vs. low) with role as a within-participant factor and the latter as a between-participant factor. A group of 90 undergraduates participated twice, within an interval of about 6-months. They were asked to relive their experiences of a teasing incident either as a target or as a teaser from their past memory, and to complete various questions about them. The results showed that only targets with low social skills regarded their experiences very negatively, whereas targets with high social skills perceived the event as humorous and as less damaging than did teasers. These results suggest that roles in a teasing situation and individual differences with respect to social skills result in different subjective constructions of teasing.
書誌情報 関西大学社会学部紀要

巻 38, 号 3, p. 119-131, 発行日 2007-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876817
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046982
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学社会学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
キーワード
主題Scheme Other
主題 からかい
キーワード
主題Scheme Other
主題 役割
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会的スキル
キーワード
主題Scheme Other
主題 主観的構成
キーワード
主題Scheme Other
主題 teasing
キーワード
主題Scheme Other
主題 role
キーワード
主題Scheme Other
主題 social skills
キーワード
主題Scheme Other
主題 subjective constructions
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:43:46.776020
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3