WEKO3
アイテム
地域のスポーツ文化に資するオリンピアンによるスポーツ教室に関する報告(2)
https://doi.org/10.32286/00028222
https://doi.org/10.32286/00028222aa1421d2-aa50-4b5e-95a0-60f0058be1b0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KU-1100-20230331-06.pdf (3.2 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 地域のスポーツ文化に資するオリンピアンによるスポーツ教室に関する報告(2) | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.32286/00028222 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Report on a Sports Lesson held by an Olympian as a Contribution to Local Sports Culture (2) | |||||
著者 |
久保, 賢志
× 久保, 賢志× 竹澤, 健介× 西山, 哲郎 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 53405 | |||||
姓名 | Kubo, Kenji | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 53406 | |||||
姓名 | Takezawa, Kensuke | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 53407 | |||||
姓名 | Nishiyama, Tetsuo | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿は、スポーツ文化による地域振興とオリンピックのレガシー形成とトップアスリートのセカンドキャリアを後押しすることを目的とした、小・中学生対象のスポーツ教室に関する報告である。具体的には、本教室は子ども達とオリンピアンが交流し、前者がオリンピックとスポーツ文化に興味を持ち、日常の運動習慣形成を推進することを目標としていた。それはまた、体育教員に上達の方法論を指導し、指導技術を向上してもらうことも目標としていた。結果としてそのイベントは、①子ども達に感動を与え、②子ども達とオリンピアンが体を動かしながら交流し、③子ども達のスポーツに対する学習意欲を向上させることができた。加えて、④その学校のある地域で東京2020オリンピック・パラリンピックの終了後も継続したオリパラへの関心を高め、⑤体育教員の指導技術を向上させることができた。東京2020オリンピック・パラリンピック大会が終わり、その後のレガシーを考えていく中で、本報告が地方自治体でスポーツ文化を振興する一つのモデルとなることを期待したい。 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper reports on a sports lesson presented to elementary and junior high school students. The lesson was designed to promote sports cultures, which positively affects regional development, to build up legacies of the Olympic Games and to support the second career of a top athlete. The lesson enabled students to communicate with an Olympic athlete, stimulated their interest in the Olympics and sports culture, and encouraged them to form a habit of daily exercise. The lesson also served to improve the instruction techniques and methodologies of the school’s physical education teachers. The lesson impressed the children as they enjoyed the opportunity to interacting with an Olympic athlete while exercising, and they were encouraged to improve their knowledge about sports. The lesson further more succeeded in fostering participation and pride towards hosting the Tokyo 2020 Olympic and Paralympic Games in their city, and refining the physical education teachers’ teaching methods. After the excitement of the Tokyo Olympics has passed, it is necessary for us to consider the legacy of the meeting. We expect that this report will be helpful for promoting sports culture within a municipality. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 三浦敏弘教授退職記念号 | |||||
書誌情報 |
人間健康学研究 : Journal for the study of health and well-being 巻 16, p. 41-49, 発行日 2023-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21854939 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1282380X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学人間健康学部 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域連携 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スポーツ教室 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オリンピック | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | トップアスリート | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | community-based collaboration | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sports lesson | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Olympic | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | top athlete | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |