WEKO3
アイテム
中国における感覚処理感受性と学校適応感の関係
https://doi.org/10.32286/00026165
https://doi.org/10.32286/000261654d79d11a-b978-4eaa-a4ad-e79ad3a99557
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KU-1100-20220300-02.pdf (444.0 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-03-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中国における感覚処理感受性と学校適応感の関係 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.32286/00026165 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Relationship between Sensory Processing Sensitivity and School Adjustment in China | |||||
著者 |
李, 佳奇
× 李, 佳奇× 串崎, 真志 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 50224 | |||||
姓名 | Li, Jiaqi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 50225 | |||||
姓名 | Kushizaki, Masashi | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study aimed to clarify the relationship between sensory processing sensitivity and sense of school adjustment among Chinese subjects. The results showed that for both males and females, the positive standard partial regression coefficients from "aesthetic sensitivity" to "sense of school adjustment" were significant, and the negative standard partial regression coefficients from "easy excitability and low sensory threshold" to "sense of classroom adjustment" and "sense of teacher adjustment" were significant. For females, the negative standard partial regression coefficient from "easy excitability and low sensory threshold" to "sense of adjustment to friends" was significant. For males, the negative standard partial regression coefficient from "easy excitability and low sensory threshold" to "comfort" was significant. It was suggested that interventions such as social support, for example, could improve discomfort due to high excitability, thereby increasing the sense of school adjustment. | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,中国人を対象者として,感覚処理感受性と学校適応感の関係を明らかにすることであった。その結果,男女ともに,「美的感受性」から学校適応感に対する正の標準偏回帰係数が有意であり,「易興奮性・低感覚閾」から「授業適応感」と「教師適応感」に対する負の標準偏回帰係数が有意であった。女性では,「易興奮性・低感覚閾」から「友人適応感」に対する負の標準偏回帰係数が有意であった。男性では,「易興奮性・低感覚閾」から「居心地の良さ」への負の標準偏回帰係数が有意であった。このことから,例えば,ソーシャルサポートなどの介入により,高い易興奮性による不快感を改善することで,学校適応感を高めることが示唆された。 | |||||
書誌情報 |
関西大学心理学研究 巻 13, p. 9-15, 発行日 2022-03 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21850070 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12471688 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学大学院心理学研究科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Highly Sensitive Person | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sensory processing sensitivity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school adjustment | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高敏感者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 感覚処理感受性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校適応感 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |