WEKO3
アイテム
白髪一雄の初期アクション絵画制作にまつわる考察 : 《作品》から《作品III》における表現の位相
https://doi.org/10.32286/00026112
https://doi.org/10.32286/0002611222af404b-37fb-491a-a784-9643992b93e3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KU-1100-20211231-05.pdf (1.5 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 白髪一雄の初期アクション絵画制作にまつわる考察 : 《作品》から《作品III》における表現の位相 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.32286/00026112 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study of Kazuo Shiraga's Action Painting Works from His Early Career Phase of Expression from "Work" to "Work III" | |||||
著者 |
亀田, 茂
× 亀田, 茂 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 50128 | |||||
姓名 | Kameda, Shigeru | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper examines the phase of expression from "Work" to "Work III" in which Kazuo Shiraga first tried to use physical actions to paint in his early career. Paintings consist of painters' physical traces show a unique expression of time different from seeing optical delusions of American abstract paintings, as Michael Fried asserts "Presentness". In "Work", Shiraga uses his fingers to draw concentric circles on the square ratio canvas, which creates an optical effect, probably unintentional for Shiraga. His change of mind is observed in "Work III," where he uses his feet to create a single image on a support. This is processed by abandoning a square ratio and adopting a centripetal composition. Jackson Pollock invents "All-over Dripping Paintings" through his career by combining separate technique and composition. Shiraga, on the other hand, finds his own method and composition almost simultaneously in 1954 when making his action painting prototypes. Shiraga's way to treat canvases is the reason why Shiraga's creations of images appeal to our conscious mind, unlike Pollock's paintings which try to reach our subconsciousness. | |||||
書誌情報 |
関西大学芸術学美術史研究学会eジャーナル 巻 2, p. 1-8, 発行日 2021-12-31 |
|||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学芸術学美術史研究学会 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 白髪一雄 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 具体美術協会 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アクションペインティング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジャクソン・ポロック | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 抽象絵画 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kazuo Shiraga | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Gutai | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Action painting | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Jackson Pollock | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Abstract paintings | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |