WEKO3
アイテム
自動思考,問題解決能力,社会的スキルおよび特性不安が大学生の就職活動不安と状態不安に与える影響 : 横断的および縦断的検討
https://doi.org/10.32286/00022971
https://doi.org/10.32286/00022971babe1337-3108-439f-b8ad-99b3167a9e06
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kU-1100-20210300-03.pdf (937.3 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-03-31 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 自動思考,問題解決能力,社会的スキルおよび特性不安が大学生の就職活動不安と状態不安に与える影響 : 横断的および縦断的検討 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.32286/00022971 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Influence of Automatic Thoughts, Problem-Solving Skills, Social Skills and Trait Anxiety on Job-Hunting Anxiety in Undergraduate Students : Cross-Sectional and Longitudinal Studies | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
董, 潔
× 董, 潔× 川崎, 友嗣× 細越, 寛樹
WEKO
39278
|
|||||||||
概要 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,大学生の就職活動不安と状態不安に対して,自動思考,問題解決能力,社会的スキルおよび特性不安が与える影響を横断的および縦断的に検討することであった。2か月の期間をあけて2回の調査を行ない,調査1(T1)は273名,調査2(T2)は160名を分析対象とした。横断的検討の結果,ネガティブな自動思考は就職活動不安の下位尺度や状態不安に正の影響を,問題解決能力,社会的スキルは就職活動不安の一部の下位尺度に負の影響を与えていた。一方,ポジティブな自動思考は状態不安のみに負の影響を与えていた。縦断的検討では,性別および特性不安を統制した上で,T1の自動思考,問題解決能力,社会的スキルがT2の就職活動不安に与える影響を検討した。その結果,横断的検討とほぼ同様の結果となり,T1のネガティブな自動思考,問題解決能力および社会的スキルはT2の就職活動不安を予測したが,T1のポジティブな自動思考はT2の就職活動不安を予測しなかった。以上の結果から,ネガティブな自動思考,問題解決能力,社会的スキルは,その時点の就職活動不安だけでなく,2ヶ月後の就職活動不安にも影響することが示唆された。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
概要 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | This study examined the effects of automatic thoughts, problem-solving skills, social skills, and trait anxiety on job-hunting anxiety and state anxiety experienced by undergraduate students. In Study 1, a cross-sectional study was conducted at both Time1 (T1) and Time2 (T2) for two months. The results suggest that negative automatic thoughts have positive effects on several aspects of students' job-hunting anxiety. In addition, problem-solving skills and social skills produced negative effects on students' job-hunting anxiety, but only in some aspects. On the other hand, positive automatic thoughts are only related to state anxiety. Study 2 was a longitudinal study where the effects of T1's cognitive-behavioral factors and trait anxiety on T2's job-hunting anxiety and state anxiety were examined. The results of the analysis for Study 2 were almost the same as in Study 1. Based on the results, negative automatic thoughts, problem-solving skills, and social skills are important factors to reduce job-hunting anxiety for undergraduate students. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 関西大学心理学研究 巻 12, p. 17-25, 発行日 2021-03 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21850070 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12471688 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 関西大学大学院心理学研究科 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 就職活動不安 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自動思考 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 問題解決能力 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会的スキル | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 縦断的検討 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | job-hunting anxiety | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | automatic thoughts | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | problem-solving skills | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social skills | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | longitudinal effects | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 関西大学 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kansai University |