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  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 文学部
  3. ジオグラフィカ千里
  4. 第1号

近代期の岡山西大寺地区における都市基盤形成と軒切り

http://hdl.handle.net/10112/00021094
http://hdl.handle.net/10112/00021094
1bd6bc15-c67a-41fb-90b6-8fcb256251d6
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20190330-05.pdf KU-1100-20190330-05.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-10-26
タイトル
タイトル 近代期の岡山西大寺地区における都市基盤形成と軒切り
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Development of Urban Infrastructure and Clearing of Eaves (nokigiri) in the Saidaiji Area of Okayama Prefecture During the Modern Era
著者 岡本, 訓明

× 岡本, 訓明

WEKO 41647

岡本, 訓明

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 41648
姓名 Okamoto, Noriaki
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は近代期の岡山県の西大寺地区における都市基盤整備が都市内部構造に与えた影響を明らかにしたものである。西大寺鉄道の開通は西大寺地区~岡山市の移動の利便性を高めたが,九蟠線の敷設計画は九蟠港の衰退によって実現しなかった。道路整備では,観音駅(西大寺町駅)から掛之町にかけて「新道」が開削された。五福通りではバスを通すために住民が自主的に軒切りを行って道路を拡幅し,それによって看板建築が出現し,従来は軒下地であった空間が通行に供されることになった。軒切りの事例は全国的にみて多くはないため,一定の地区内で統一的な道路整備が実施された五福通りの軒切りは画期的であった。都市基盤整備の影響を商工業者の分布の変化から検証すると,西大寺地区の内部構造は,観音院の門前町を基盤とする伝統的な商業地区に,西大寺町駅を中心とした新興の商業地区が加わり,中心が二極化したことがわかる。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this paper is to clarify the influence of urban infrastructure development on urban internal structure in the Saidaiji area of Okayama Prefecture during the modern era. The opening of the Saidaiji Railway increased the convenience of traveling from the Saidaiji area to Okayama City, but the plan to lay the Kuban Line was not realized due to the decline of Kuban port. Regarding road improvement, a "new road" was built from Kannon Station (Saidaiji-cho Station) to Kakeno-cho. In Gofuku Street, to open a bus route, residents voluntarily realized the widening of the road by the clearing of eaves (nokigiri). As the road widened, billboard architecture appeared, and space which was conventionally under the eaves was used for traffic. The clearing of the eaves in Gofuku Street was epochal because it unified roads improvement within a certain district. The internal structure of the Saidaiji area added an emerging commercial district around Saidaiji-cho Station to the traditional commercial district based on Monzen-machi of Kannonin. Finally the city center of the Saidaiji area became polarized.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 伊東理教授退職記念号
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 特集 : 都市空間の地理学
書誌情報 ジオグラフィカ千里 = Geographica Senri

巻 1, p. 51-70, 発行日 2019-03-30
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12878200
ISBN
識別子タイプ ISBN
関連識別子 9784991119804
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 千里地理学会
キーワード
主題Scheme Other
主題 都市内部構造
キーワード
主題Scheme Other
主題 二極化
キーワード
主題Scheme Other
主題 軒切り
キーワード
主題Scheme Other
主題 看板建築
キーワード
主題Scheme Other
主題 西大寺鉄道
キーワード
主題Scheme Other
主題 「新道」
キーワード
主題Scheme Other
主題 五福通り
キーワード
主題Scheme Other
主題 urban internal structures
キーワード
主題Scheme Other
主題 polarization
キーワード
主題Scheme Other
主題 clearing of eaves (nokigiri)
キーワード
主題Scheme Other
主題 billboard architecture
キーワード
主題Scheme Other
主題 Saidaiji railway
キーワード
主題Scheme Other
主題 "new road"
キーワード
主題Scheme Other
主題 Gufuku Street
キーワード
主題Scheme Other
主題 地理学
キーワード
主題Scheme Other
主題 人文地理学
キーワード
主題Scheme Other
主題 自然地理学
キーワード
主題Scheme Other
主題 ジオグラフィカ千里
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
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Ver.1 2023-05-15 17:27:20.155449
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