WEKO3
アイテム
体験過程様式の推定に関する研究 : EXPチェックリストII ver.1.1 作成の試み
http://hdl.handle.net/10112/11328
http://hdl.handle.net/10112/1132805ea5e38-c454-417e-a918-d66a0b94c51c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KU-1100-20170318-08.pdf (406.3 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2017-07-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 体験過程様式の推定に関する研究 : EXPチェックリストII ver.1.1 作成の試み | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Estimating the Modes of Experiencing: The Development of an EXP Checklist-II ver.1.1 | |||||
著者 |
久保田, 恵実
× 久保田, 恵実× 池見, 陽 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 29130 | |||||
姓名 | Kubota, Megumi | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 29131 | |||||
姓名 | Ikemi, Akira | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は、クライエントの体験過程様式の簡便な推定や、臨床教育・傾聴トレーニングのために、EXPチェックリストII と評定用ビデオクリップを作成することを目的とした。三宅・池見・太田(2005)のEXPチェックリストに修正を加えたEXPチェックリストII を用いて、評定者たちは三宅・池見・田村(2007)の分類による体験過程様式の5段階を反映するように作成されたビデオクリップを評定した。その結果、信頼性は高く、Very Low,Middle,High の正答率も高かったが、Very High の正答率が低い結果となった。また、三宅・池見・太田(2005)が課題として記述していたMiddle の評定をめぐる難しさが確認された。設問項目の回答数を検討したところ、Middle の設問項目にあるフェルトセンスの有無を問う項目がMiddle 評定の決め手になっていた。研究2でMiddle のビデオクリップを、より明確にMiddle 段階を反映するように作成し直したところ、Middle の正答率は著しく向上した。このことは、EXP チェックリストの設問内容の改善よりも、各段階を明らかに反映しているビデオ教材の作成が課題であることを示している。今後は、EXPチェックリスト‒II の設問内容は一応の完成とみなし、より正確に体験過程様式の5段階を反映したビデオ教材の作成が課題であると考察した。 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The objective of this study is to develop an EXP Checklist-II and sample rating video clips. This checklist enables estimating the modes of client experiencing and can be a useful tool in training for listening and psychotherapy. Using a revised version of Miyake’s EXP Checklist (2005), raters rated video clips representing the 5levels of experiencing as described by Miyake et al. (2007). High reliabilities were obtained. Raters tended to correctly rate Very Low, Middle, and High levels, but fewer correct ratings were obtained for Very High. These results support earlier findings by Miyake. An examination of Middle level ratings revealed that the item asking to identify if a felt sense was present was crucial to rate correctly. When the video clip for Middle was replaced in Study II, raters tended to rate correctly. This finding indicates that, for improving correct ratings, video clips that accurately reflect EXP levels are more important than the wordings of items in the EXP Checklist. Hence, this study proposes that the EXP Checklist II is in its finalized form and that future studies be directed to improving the quality of sample clips used for rating and for training to identify the modes of experiencing. | |||||
書誌情報 |
Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要 巻 7, p. 57-66, 発行日 2017-03-18 |
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書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12590224 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学大学院心理学研究科心理臨床学専攻 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | EXPチェックリスト | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 体験過程スケール | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 体験過程 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フェルトセンス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | EXP Scale | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | EXP Checklist | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Experiencing | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Felt Sense | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |