ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 総合情報学部
  3. 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要
  4. 第35号

授業研究の導入における協働性の形成―ボリビアにおける教育開発の事例より―

http://hdl.handle.net/10112/5208
http://hdl.handle.net/10112/5208
f6eef0ff-9739-4108-946d-a2ae7ef97cd3
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20110810-03.pdf KU-1100-20110810-03.pdf (600.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-09-26
タイトル
タイトル 授業研究の導入における協働性の形成―ボリビアにおける教育開発の事例より―
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Collaboration among Teachers by Introducing Lesson Study ―Case Study on Educational Development in Bolivia―
言語 en
著者 西尾, 三津子

× 西尾, 三津子

WEKO 23305

ja 西尾, 三津子

Search repository
久保田, 賢一

× 久保田, 賢一

WEKO 44134
e-Rad 80268325

ja 久保田, 賢一

en Kubota, Kenichi

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 23307
姓名 Nishio, Mitsuko
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 日本が行っている教育開発プロジェクトにおいて、授業研究は途上国の教育の質を向上させるために重要な役割を果たしている。本稿は、ボリビアにおける授業研究に対する教師の意識を調査し、授業研究の導入による教師の意識変容について考察することを目的とする。そのために、授業研究の過程にある公開授業や反省会への教師の参加意識に注目し、教師がそれに対してどのような価値を見出していくのかを検証した。途上国の授業研究に関する先行研究には、授業研究の促進要因や阻害要因に言及した研究はみられるが、このように教師の意識や態度の変容を通して、授業研究の果たす役割について展望した研究は少なく新しい試みである。ボリビアの教師にとって授業は個人的な営みであり、教師は学校内で授業改善のために他者に授業を公開し議論をする経験をもたなかった。そのため教師にとって公開授業や反省会に対する個々の受け止め方は大きく異なっていた。本稿は授業研究を実践している教師から得られた量的、質的データをもとに、教師の意識変容について考察した。その結果、授業研究の導入により教師間に協働性が形成され、それはボリビアの教師文化に影響を与えるものであるということが明らかになった。今後、教師間の協働性が、学校においてどのように具現化され、ボリビア独自の授業研究の確立に貢献するのかということについて、長期的な検証が必要である。
Lesson Study has the potential to improve the quality of education in developing countries, through educational development programs that are being conducted by the Japanese. This paper investigates teachers’ attitudes toward Lesson Study in Bolivia, and discusses changes in their attitudes after the introduction of the program. Although much literature in the field of Lesson Study that discusses factors to promote the program is available in developing countries, the study of changes in teachers’ attitudes is still new, with little literature available on this subject. Bolivian teachers have been essentially working alone, without an environment of open classes and reflection meetings where teachers collaborate with each other to improve lessons in schools. Some teachers were not aware of the value of open classes and reflection meetings because it was their first experience with this method of teaching. This paper discusses how teachers’ attitudes change by reporting quantitative and qualitative data obtained from teachers implementing the program. The investigation showed that teachers learned to work collaboratively and that changes occurred in the teacher culture with the introduction of Lesson Study in Bolivia. The future challenge is to verify promotion of collaboration among teachers and discuss directions to improve Lesson Study in Bolivia.
書誌情報 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要

巻 35, p. 33-51, 発行日 2011-08-10
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1341156X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10484636
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育開発(Educational Development)
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業研究(Lesson Study)
キーワード
主題Scheme Other
主題 協働性(Collaboration)
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 17:42:36.527536
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3