ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 外国語学部
  3. 雑誌発表論文等

大学生の語彙学習方略使用と学習成果の関係 : 人文系女子大学生を対象とした調査

http://hdl.handle.net/10112/12979
http://hdl.handle.net/10112/12979
6b91a022-6361-444e-8abc-e4c9ba50f5b1
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20060318-00.pdf KU-1100-20060318-00.pdf (2.3 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2018-03-02
タイトル
タイトル 大学生の語彙学習方略使用と学習成果の関係 : 人文系女子大学生を対象とした調査
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
その他のタイトル
その他のタイトル Exploring the Relationship Between the Use of Vocabulary Learning Strategies and Learning Outcomes
言語 en
著者 水本, 篤

× 水本, 篤

WEKO 20624
e-Rad 80454768
ORCID iD 0000-0001-6588-4052

ja 水本, 篤

en Mizumoto, Atsushi

Search repository
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では人文系女子大学生の語彙学習方略を調査し,それらの方略が学習成果とどのように関連しているかを明らかにすることを目的とした。まず,139人の実験参加者に質問紙調査を行い,どのような語彙学習方略を使用しているのか,また,役に立つと思っている方略と,実際に使用している方略との間に差はあるのかを調べた。次に使用している語彙学習方略と,習熟度指標としてのTOEICおよび語彙サイズとの相関を調べた結果,辞書使用方略,語の構造利用,メタ認知方略群が弱いながら有意な相関があることが確認された。使用している語彙学習方略と学習成果によるクラスター分析では,4つのグループが現れた。この研究から,さまざまな習熟度,語彙学習方略を行う学習者に効果的な語彙指導を行う際に有用な結果が得られたといえる。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 In this research, the relationship between the use of vocabulary learning strategies and learning outcomes was explored. A total of 139 female university students majoring in literature and human science participated in this study. A vocabulary learning questionnaire was administered in order to identify what type of vocabulary learning strategies these EFL learners are employing and whether any discrepancies existed between the actual employment of vocabulary learning strategies and their perceived usefulness. Participants reported that they use a wide range of vocabulary learning strategies, especially dictionary use strategies, using context for guessing, visual and oral repetition. The correlation between these strategies and TOEIC and vocabulary size was then investigated. It was found that word use strategies, extended dictionary use strategies, selective attention, using word-structure, self-initiation, and extracurricular study time positively correlated with TOEIC and the vocabulary size test. Cluster analysis of the learners on different proficiency levels revealed that there are four groups depending on their use of vocabulary learning strategies. The result of this research has pedagogical implications for teaching vocabulary effectively to different types of learners.
書誌情報 ja : 甲南女子大学研究紀要. 文学・文化編

巻 42, p. 93-107, 発行日 2006-03-18
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1347121X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11639907
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 甲南女子大学
言語 ja
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 19:28:12.834371
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3