WEKO3
アイテム
池大雅『東山清音帖』とその八景の配列
https://doi.org/10.32286/0002001314
https://doi.org/10.32286/00020013146c1b67f1-63ac-4602-869b-d3ac9c19bad0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-11 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 池大雅『東山清音帖』とその八景の配列 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.32286/0002001314 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Arrangement of the Xiaoxiang Eight Views in Ike no Taiga’s “Tozan Seiincho” | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
高, 絵景
× 高, 絵景 |
|||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In the Edo period, in the work “Tozan Seiincho” by the literati painter Ike no Taiga, the order of the “Xiaoxiang Eight Views” and the combination of poetry and painting have not been clearly recorded. Consequently, when exhibiting the “Tozan Seiincho” or publishing it in catalogs, the arrangement of the Eight Views is quite confusing. This paper focuses on “Tozan Seiincho” and examines the order of the Xiaoxiang Eight Views. First, we examined the relationship between the Xiaoxiang Eight Views and the four season landscape painting in Japan, and then focused on Taiga’s “Xiaoxiang Eight Views Folding Screen” and “Xiaoxiang Shenggai Folding Screen” for the analysis. Taiga narrowed down the composition of the Eight Views and discovered an important feature of mixing the “Four Seasons’ Landscape Painting” and the Eight Views. In addition, we analyzed the composition of the Eight Views in “Tozan Seiincho,” and after considering their order and the imitating motifs which combined the seasonal expressions of the traditional Japanese painting and matching them to screens, fusuma, or the unique Japanese painting formats, we found them to be a key for the reception of Xiaoxiang Eight Views in Japan. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 東アジア文化交渉研究 = Journal of East Asian cultural interaction studies 巻 17, p. 137-152, 発行日 2024-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 18827748 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12327433 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学大学院東アジア文化研究科 | |||||
言語 | ja | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Ikeno Taiga | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Tozan Seiincho | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Xiaoxiang eight views | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Four Seasons’ landscape | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 池大雅 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 東山清音帖 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 瀟湘八景 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 四季絵 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |