ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 人間健康研究科
  3. 人間健康研究科論集
  4. 第2巻

小学校体育授業における遊びの要素の機能の変化に関する研究

http://hdl.handle.net/10112/00017074
http://hdl.handle.net/10112/00017074
4bc0bd26-bafa-4bf9-a2fd-70ff7b561da5
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20190000-03.pdf KU-1100-20190000-03.pdf (778.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-07-19
タイトル
タイトル 小学校体育授業における遊びの要素の機能の変化に関する研究
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他のタイトル
その他のタイトル A Study on Function Change of Play in Elementary Physical Education
言語 en
著者 尾島, 祥

× 尾島, 祥

WEKO 33525

ja 尾島, 祥

en Ojima, Sho

Search repository
杉本, 厚夫

× 杉本, 厚夫

WEKO 33526
e-Rad_Researcher 60116605

ja 杉本, 厚夫

en Sugimoto, Atsuo

Search repository
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では、小学校体育授業で、R・カイヨワの遊びの理論から、競争(アゴン)、運(アレア)、模擬(ミミクリー)、眩暈(イリンクス)の4つの遊びの要素が、単元の中でそれぞれどのように機能的に変化していくのか、また相互作用していくのかを授業実践から分析していく試みである。研究方法は、授業終了後に児童が記入している「振り返りシート」に記述された文章を中心に内容分析を行った。分析の結果、アゴン・アレア・ミミクリー・イリンクスのそれぞれの遊びの要素の機能が、学習が進むことによって、それぞれに質的変化が起きることが明らかになった。アゴンの要素は、他者との競争から自己との競争へ、さらに、集団での協同へと質的変化が起きたといえる。アレアの要素は、勝敗という未確定な状況における情緒的な楽しみから、具体的な目標に挑戦することでアゴンの要素が混在する質的変化が起きたといえる。ミミクリーの要素は、他者の動きをマネするという直接的な機能から、類似する動きをイメージしてマネする間接的な機能に質的変化が起きたといえる。イリンクスの機能は、身体への集中度、あるいは身体を解放する機能が、走り方という身体技術の追求によって心地よさと惑乱から得られる感性的な楽しみを消失させてしまうという質的変化が起きたといえる。また、それぞれ独立して機能しているようにみえる4つの遊びの要素は、小学校体育の学習のめあてと相互作用により、それぞれの機能の質的変化を促進していると推察できる。
言語 ja
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 This study draws from Caillois’ theory of play forms – competition (Agon), chance (Alea), mimesis (Mimicry), and vertigo (Ilinx) – and examines how the functions of these play forms change and interact in class practice. The analysis mainly focused on students’ post-lesson reflection sheets.The analysis provided clear evidence that the function of each play form (Agon, Alea, Mimicry, and Ilinx) underwent qualitative changes during the learning progress. Specifically, Agon was found to change from competition with others to competition with oneself and further to group cooperation. The change in Alea manifested itself in the emotional pleasures derived from anticipating the uncertain outcome in meeting the challenging goals brought by Agon. The change in Mimicry was observed in its role shift from a direct role in managing the movement of others to an indirect role in imitating and managing similar movements. The change in Ilinx was found in the degree of concentration on the body or the function of releasing the body disappears by pursuit of the physical technique called running method has occurred. In addition, it can be inferred that the four play forms which seem to function independently can interact and promote the qualitative change in each other in elementary physical education.
言語 en
書誌情報 ja : 人間健康研究科論集

巻 2, p. 43-58, 発行日 2019
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 24338699
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12823606
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学大学院人間健康研究科院生協議会
言語 ja
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 遊び的要素
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校体育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 質的変化
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Functions of Play
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Elementary Physical Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Qualitative Change
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 17:23:57.981527
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3