WEKO3
アイテム
小学校体育授業における遊びの要素の機能の変化に関する研究
http://hdl.handle.net/10112/00017074
http://hdl.handle.net/10112/000170744bc0bd26-bafa-4bf9-a2fd-70ff7b561da5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-07-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校体育授業における遊びの要素の機能の変化に関する研究 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study on Function Change of Play in Elementary Physical Education | |||||
著者 |
尾島, 祥
× 尾島, 祥× 杉本, 厚夫 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 33527 | |||||
姓名 | Ojima, Sho | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 33528 | |||||
姓名 | Sugimoto, Atsuo | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では、小学校体育授業で、R・カイヨワの遊びの理論から、競争(アゴン)、運(アレア)、模擬(ミミクリー)、眩暈(イリンクス)の4つの遊びの要素が、単元の中でそれぞれどのように機能的に変化していくのか、また相互作用していくのかを授業実践から分析していく試みである。研究方法は、授業終了後に児童が記入している「振り返りシート」に記述された文章を中心に内容分析を行った。分析の結果、アゴン・アレア・ミミクリー・イリンクスのそれぞれの遊びの要素の機能が、学習が進むことによって、それぞれに質的変化が起きることが明らかになった。アゴンの要素は、他者との競争から自己との競争へ、さらに、集団での協同へと質的変化が起きたといえる。アレアの要素は、勝敗という未確定な状況における情緒的な楽しみから、具体的な目標に挑戦することでアゴンの要素が混在する質的変化が起きたといえる。ミミクリーの要素は、他者の動きをマネするという直接的な機能から、類似する動きをイメージしてマネする間接的な機能に質的変化が起きたといえる。イリンクスの機能は、身体への集中度、あるいは身体を解放する機能が、走り方という身体技術の追求によって心地よさと惑乱から得られる感性的な楽しみを消失させてしまうという質的変化が起きたといえる。また、それぞれ独立して機能しているようにみえる4つの遊びの要素は、小学校体育の学習のめあてと相互作用により、それぞれの機能の質的変化を促進していると推察できる。 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study draws from Caillois’ theory of play forms – competition (Agon), chance (Alea), mimesis (Mimicry), and vertigo (Ilinx) – and examines how the functions of these play forms change and interact in class practice. The analysis mainly focused on students’ post-lesson reflection sheets.The analysis provided clear evidence that the function of each play form (Agon, Alea, Mimicry, and Ilinx) underwent qualitative changes during the learning progress. Specifically, Agon was found to change from competition with others to competition with oneself and further to group cooperation. The change in Alea manifested itself in the emotional pleasures derived from anticipating the uncertain outcome in meeting the challenging goals brought by Agon. The change in Mimicry was observed in its role shift from a direct role in managing the movement of others to an indirect role in imitating and managing similar movements. The change in Ilinx was found in the degree of concentration on the body or the function of releasing the body disappears by pursuit of the physical technique called running method has occurred. In addition, it can be inferred that the four play forms which seem to function independently can interact and promote the qualitative change in each other in elementary physical education. | |||||
書誌情報 |
人間健康研究科論集 巻 2, p. 43-58, 発行日 2019 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24338699 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12823606 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学大学院人間健康研究科院生協議会 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 遊び的要素 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校体育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 質的変化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Functions of Play | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Elementary Physical Education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Qualitative Change | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |