WEKO3
アイテム
感情と多面的思考,認知欲求が動画広告の説得効果に及ぼす影響 : TV ショッピングの速い/遅い動画を用いて
http://hdl.handle.net/10112/13211
http://hdl.handle.net/10112/13211fe4f17ee-77fe-44f6-b269-0b941ae74499
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KU-1100-20180300-03.pdf (1.1 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-04-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 感情と多面的思考,認知欲求が動画広告の説得効果に及ぼす影響 : TV ショッピングの速い/遅い動画を用いて | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Effects of Affect, Multi-Facet Thinking Style, and Need for Cognition on Persuasion by Movie Ad. : Testing by Using Rapid and Slow Movie | |||||
著者 |
北村, 英哉
× 北村, 英哉 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 28659 | |||||
姓名 | Kitamura, Hideya | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this study, I investigated the effects of affect and multi-facet thinking style (MFTS) on the processing of persuasive messages in ads. First, the MFTS scale was constructed and its validity was tested. When MFTS was high, participants did not rely on and attribute the cause of an event to powerful others. And under the hypothesis that negative mood would facilitate a deliberative thinking style and rejection of a groundless message, an experimental study using TV shopping movie was executed. The results showed that those with higher MFTS scores were especially rejecting of rapid, groundless movie ads, although affective influence on thinking style was not observed. The validity of an effective MFTS scale was confirmed and affective influences were discussed. | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究ではメッセージ処理の自動的/熟慮的処理の2つの処理様式を取り上げ,これを規定するメッセージの受け手の感情状態および個人差変数である多面的思考傾向,認知欲求を取り上げた。研究1では多面的思考尺度を構成し,多面的に考えない者が事象の原因を権威ある他者のせいだと帰属しがちであることが確認された。研究2では,認知欲求が熟慮的思考様式の現れである複雑な刺激の中の矛盾する情報への着目の程度に影響を与え,不一致情報の再生を高めることが確認された。研究3において動画による説得的コミュニケーションである広告を刺激として速い動画,ゆっくりとした動画の2種類と 文章広告を比べ,感情状態と個人差変数との関わりを調べた。その結果,多面的思考傾向は信憑性に欠ける速い動画メッセージへの評価を低下させることが示された。感情の効果は十分見られなかったが,今後刺激の感情価を勘案した研究計画の必要性が示された。 |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究はJSPS科研費助成,基盤研究(C)13610167 「画像による説得的コミュニケーションの処理様式を規定する要因についての研究」(研究代表者:北村英哉)に基づいたものである。 |
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書誌情報 |
関西大学心理学研究 巻 9, p. 21-34, 発行日 2018-03 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21850070 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12471688 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学大学院心理学研究科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | persuasion | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multi-facet thinking | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | need for cognition | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | affect | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ad | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 説得 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多面的思考 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認知欲求 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 感情 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 広告 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |