ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 総合情報学部
  3. 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要
  4. 第46号

科目「協調的交渉論」の教育的意義 「ディープ・アクティブラーニング」の視点から

http://hdl.handle.net/10112/11453
http://hdl.handle.net/10112/11453
f70f776d-cb1a-4fce-a76a-7902cee74a6b
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20170720-05.pdf KU-1100-20170720-05.pdf (990.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-09-14
タイトル
タイトル 科目「協調的交渉論」の教育的意義 「ディープ・アクティブラーニング」の視点から
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル The Significance of “Collaborative Negotiation” From the Perspective of “Deep Active Learning”
著者 鈴木, 有香

× 鈴木, 有香

WEKO 23489

鈴木, 有香

Search repository
久保田, 真弓

× 久保田, 真弓

WEKO 23490
e-Rad 20268329

ja 久保田, 真弓
ISNI

en Kubota, Mayumi

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 23491
姓名 Suzuki, Yuka
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 23492
姓名 Kubota, Mayumi
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿の目的は,関西大学大学院総合情報学研究科で開講された2016年度夏季集中講座「協調的交渉論」を取り上げ,「ディープ・アクティブラーニング」の視点から検証し,その教育的意義を考察することである.なお,「協調的交渉論」は,2010年に創設され,社会情報学専攻及び知識情報学専攻の大学院生が履修できる科目である.2016年度は,15名の履修者がおり,うち7名が外国人留学生であった.「協調的交渉論」では,異なる意見や価値観を持つ人々が合意形成にいたるまでのプロセスに着眼し,コンフリクト・マネジメントにかかわる基礎的知識の習得と行動の前提となるマインドの育成を目標としている.授業実践は,担当教師(鈴木)とボランティアで参加した司法書士2名のフィールド・ノート,学生に課した「授業の感想」と日々記録している「ジャーナル」を利用して分析した.その結果,学習環境の構築と教師の役割が重要であることが明らかとなった.学習環境の構築では,1 )授業時間枠の設定,2 )空間デザイン,3 )人的リソースが,個々の学習活動を支援していることが明らかとなった.また,教師の役割としては,履修者の不安を取り除き,互いの信頼関係を築くアイスブレイクの活用や柔軟なグループ編成について取り上げて論じた.一方,学生側の学びについては,情動と行動の変容部分を取り上げ分析した.これらから,学習項目を媒介として教師と学生の「深い関与」が重要であることを指摘した.
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 This study investigated the significance of the subject, termed"Collaborative Negotiation," from a deep, active learning perspective. The subject, "Collaborative Negotiation," was designed in 2010. Graduate students majoring in social informatics and intelligent informatics could select this subject. It was off ered annually as a summer intensive course. In 2016, 15 graduate students enrolled in this subject, of which seven were foreign students. The purpose of this class is for students to acquire basic knowledge related to conflict management. In addition, they will develop thinking skills that are prerequisites for taking actions, by focusing on negotiation processes, to reach consensus with people who have diff ering opinions and values. The practice was analyzed based on field notes and students’ feedback sheets, such as daily journals and impressions notes. The analysis revealed the importance of constructing the elements of learning environments, such as the time frame, design of the space, and human resource, as well as the teachers’ roles. In regards to students’ learning, their transformation of values and behaviors were discussed based on observation data. Finally, the teachers’ ability to profoundly engage students appears to be a pertinent factor in supporting students’ learning.
書誌情報 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要

巻 46, p. 41-69, 発行日 2017-07-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1341156X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10484636
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
キーワード
主題Scheme Other
主題 アクティブラーニング
キーワード
主題Scheme Other
主題 深い学び
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師の役割
キーワード
主題Scheme Other
主題 交渉
キーワード
主題Scheme Other
主題 対話
キーワード
主題Scheme Other
主題 active learning
キーワード
主題Scheme Other
主題 deep learning
キーワード
主題Scheme Other
主題 teachers’ roles
キーワード
主題Scheme Other
主題 negotiation
キーワード
主題Scheme Other
主題 dialogue
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:52:55.653516
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3