WEKO3
アイテム
自由英作文における語彙の統計指標と評定者の総合的評価の関係
http://hdl.handle.net/10112/12985
http://hdl.handle.net/10112/12985722ecb58-e83f-4e1d-b754-0851c430186c
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2018-03-05 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 自由英作文における語彙の統計指標と評定者の総合的評価の関係 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | journal article | |||||
| その他のタイトル | ||||||
| その他のタイトル | Relationship Between Lexical Indexes and Holistic Scoring by Raters in an English Essay | |||||
| 言語 | en | |||||
| 著者 |
水本, 篤
× 水本, 篤 |
|||||
| 概要 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 本研究では,自由英作文から得られるさまざまな語彙の指標のうち,初級レベルの大学生EFL 学習者の自由英作文(エッセイ)の総合的評価と相関の強いものを調べ,重回帰分析により,総合的評価を予測する回帰式を作成し,その妥当性を検討することを目的とした。結果として,総語数以外では,使用語彙の難易度を示す指標や語彙の豊富さを示す指標などと,自由英作文の総合的評価の間に中程度以上の相関が見られた。重回帰分析では,各種指標を組み 合わせることにより,総合的評価をある程度予測できる重回帰式が作成可能であることが明らかになった。 |
|||||
| 概要 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | This study investigated the relationship between the holistic rating of English essays written by false-beginner level university EFL learners and the lexical indexes obtained from their essays. Multiple regression analysis was employed in order to create a predictive multiple regression equation with those lexical indexes. The results show that a moderately high correlation existed between the lexical difficulty and richness indexes and the essay score. It was also found that with multiple regression analysis, creating a predictive multiple regression equation by combining those lexical indexes would be possible to some extent. |
|||||
| 書誌情報 |
ja : 統計数理研究所共同研究リポート215 「学習者コーパスの解析に基づく客観的作文評価指標の検討」 p. 15-28, 発行日 2008 |
|||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 統計数理研究所 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 自由英作文 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 語彙の統計指標 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 総合評価 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 関西大学 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | English essay | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | lexical indexes | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | holistic scoring | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Kansai University | |||||