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  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 社会学部
  3. 関西大学社会学部紀要
  4. 第31巻 第2・3合併号

ミネラルウォーターのパッケージが中身の評価に及ぼす効果

http://hdl.handle.net/10112/00022389
http://hdl.handle.net/10112/00022389
3b98cd61-fd29-41cc-90fd-19eced29a338
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20000325-12.pdf KU-1100-20000325-12.pdf (6.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-01-14
タイトル
タイトル ミネラルウォーターのパッケージが中身の評価に及ぼす効果
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Effects of Package Design on Content Evaluation of "Bottled" Water
著者 林, 英夫

× 林, 英夫

WEKO 43770

林, 英夫

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 43771
姓名 Hayashi, Hideo
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 ペットボトルに詰めた水に対する味覚評価に及ぼすパッケージデザインの効果を測定するため,大学生を対象として3回にわたり実験が実施された。本稿はそのうち1999年6月に実施された第3回実験の結果に基く報告である。本実験では統制群1群と実験群2群が編成された。15名から成る統制群の被験者は「水道水」と表示されたペットボトルに詰めた水を試飲した。また15名と14名から成る2つの実験群の被験者はナショナルブランド2種類のミネラルウォーターのペットボトルに詰めた水を試飲した。実際にはこれら3種類のペットボトルの中身はまったく同一の水道水であった。この水質を評価してもらうために10項目の評定尺度が用意されたが,そのほとんどの項目で差異が認められなかった。しかし飲用量では有意な差があり,統制群の飲用量はそれぞれ等質の2つの実験群の飲用量よりも少量であった。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 Three experiments were conducted with undergraduate students to measure the effect of package design on their evaluation of the taste of "bottled" water. This article reports the findings of the third experiment conducted in June 1999. This experiment had one control and two experimental groups. The control group, consisting of 15 students, drank water from a bottle labeled "tap water." Each of the experimental groups, consisting of 15 and 14 students, drank water from bottles labeled by the names of two nationally-marketed brands of mineral water. However, the content of all three bottles was identical, consisting of tap water. Ten rating scales were used to judge the quality of the water. Water from the three bottles received similar ratings on most scales. However, there were differences in the total amount of water consumed. The amount consumed by the control group was significantly less than that of the two experimental groups which were statistically equal to each other.
書誌情報 関西大学社会学部紀要

巻 31, 号 2-3, p. 373-388, 発行日 2000-03-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876817
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046982
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学社会学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 官能評価法
キーワード
主題Scheme Other
主題 ミネラルウォーター
キーワード
主題Scheme Other
主題 水道水
キーワード
主題Scheme Other
主題 パッケージデザイン
キーワード
主題Scheme Other
主題 ブランド名
キーワード
主題Scheme Other
主題 taste test
キーワード
主題Scheme Other
主題 mineral water
キーワード
主題Scheme Other
主題 tap water
キーワード
主題Scheme Other
主題 package design
キーワード
主題Scheme Other
主題 brand name
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
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Ver.1 2023-05-15 17:01:21.534982
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林, 英夫, 2000, ミネラルウォーターのパッケージが中身の評価に及ぼす効果: 関西大学社会学部, 373–388 p.

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