WEKO3
アイテム
欠損データの分析がもたらす新たな知見―1995年SSM調査の学歴移動表分析を例として―
http://hdl.handle.net/10112/6721
http://hdl.handle.net/10112/6721745bfee9-f3da-4574-ba67-edbdd56bc346
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-06-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 欠損データの分析がもたらす新たな知見―1995年SSM調査の学歴移動表分析を例として― | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The New Information Obtained by Missing Data Analyses-A Case of the Intergenerational Mobility in Education from 1995 SSM Survey- | |||||
著者 |
保田, 時男
× 保田, 時男 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 19727 | |||||
姓名 | Yasuda, Tokio | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 調査項目への無回答などにより発生する欠損データは、しばしば分析結果の歪曲や精度の低下といった問題の源として警戒される。しかし、欠損データを適切に分析すれば、その分析結果はむしろ豊富な情報を提供してくれ、データの新たな解釈の可能性を与えてくれる。本稿は、1995年SSM調査による学歴移動表の分析を例として、欠損データ分析の意義について解説している。本稿で用いたログリニア・モデルの応用による分析方法は、欠損データによるデータの偏りが「無視できない」場合を含めた幅広いモデルを対比するのに有効である。分析対象の学歴移動表は、父親の学歴から本人の学歴への世代間移動を検討しているものだが、父親の学歴についての無回答が多く存在する。この欠損データを分析した結果、新制教育を受けた年齢層の者が欠損率を高めているモデルと、父親の学歴が高い者が欠損率を高めているモデルという2つの可能性が明らかになった。この結果は父学歴無回答の原因に関する知見を与えてくれ、学歴移動表の解釈幅を拡大してくれる。特に後者のモデルの場合、学歴移動の開放性が従来よりも大きく見直されることになり、欠損データの分析により得られる情報の重要性が示されている。 \nSocial scientists have been nervous about missing data because it causes a bias and/or low precision on the estimation from survey data. However,we could derive rich information from appropriate analyses of missing data. This paper discusses the significance of such a procedure,taking an example of intergenerational mobility in education. The log-linear model was used to compare the wide variety of missing mechanism including “nonignorable" one. The educational mobility table from fathers to children was analyzed; it had many nonresponses in father's category. Our method selected two models for missing mechanism,which had enough goodness of fit statistically. One suggests that younger generations receiving education under the postwar system have higher possibility of missing: the other suggests that sons of fathers having higher education have higher possibility of missing. These results add new information about the cause of nonresponses in father's education. Especially,the latter model means that missing group consists of movers downwardly. The information would be important for close analysis of intergenerational mobility in education. |
|||||
書誌情報 |
大阪大学教育学年報 巻 5, p. 139-152, 発行日 2000-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13419595 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | (C)大阪大学教育学年報編集委員会;この論文は、大阪大学教育学年報編集委員会の許諾を得て公開しております。Origina text available at : http://ir.library.osaka-u.ac.jp/metadb/up/LIBAESK01/aes08-001.pdf |