@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00009562, author = {三浦, 文夫}, issue = {2}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Mar}, note = {Artist that could Commons began its architecture as a means of providing an information infrastructure that could serve as a hub to smoothly connect users to artists, music sources, and broadcasts such as information on live performances, via the Internet and other media. Obviously, it is not “things” but “people” that create music. The goal of Artist Commons is to maximize the added value created by the artistʼs talent and appeal. The function of the center of Artist Commons function has become the establishment, issuing of numbers, and management of an Artist ID system As all kinds of music industry groups, including artist management firms, copyright management firms, concert promoters and record firms, participate in Artist Commons, it can quickly produce results by raising progressing discussions concerning specific developments with media platform such as “radiko(” IP simultaneous terrestrial radio services)From the perspective of cultural preservation, Kansai Universityʼs Japanese Popular Music Archive Museum Project is digitizing and creating a database of cultural materials, based on this ID system including music videos from the first half of the 1970s to the present day, based on this ID system. In order to make these materials available to the public and share them, we are aiming to establish a network-style popular music museum in the Takeshiba District CiP that utilizes cutting-edge ITC technology (Contents Innovation Program), This facility will be is adjacent to a venue intended for the Tokyo Olympics in 2020. Through these kinds of activities, it is hoped that there will be increasing opportunities for people to encounter Japanʼs diverse popular music which transcends national borders and generations., アーティストの才能と魅力を広く知らしめ、その付加価値を最大化することにより音楽産業振興、音楽文化振興・保全に貢献することを目的としたアーティストコモンズのアーキテクチャーについて述べる。アーティストコモンズの基本的な機能は一意に識別可能なアーティスト ID の発番管理である。アーティスト ID をキーコードにすることにより、放送と音源、ライブチケット販売など様々なサービス連携を可能にする。一方、関西大学で推進している70年代の音楽映像を中心とした日本ポピュラー音楽アーカイブにも、この ID 体系を採用する。そして、公開の場として国家戦略特区に指定されている東京都竹芝地区のコンテンツ集積エリアにネットワーク型のポピュラー音楽ミュージアムを設立することを想定する。こうして、世代、国境を超えて人々が多様性に富む日本のポピュラー音楽に触れる機会が増えることが期待される。}, pages = {45--60}, title = {研究ノート アーティストコモンズのアーキテクチャーについて ―ポピュラー音楽アーカイブ・ミュージアムと メディアプラットフォームとの関わり}, volume = {47}, year = {2016} }