@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00009524, author = {舟場, 拓司}, issue = {2}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Mar}, note = {I investigate the relationship between college-going rates and real interest rates over time. In males, this relation is negative and statistically significant. Why, then, do people invest their human capital in education? A model exists wherein using education, people can avoid plummeting wages as a result of skill obsolescence that stems from technological progress. This model implies that investment in education increases with the fluctuation of technological progress. In this study, I use the standard deviation of total factor productivity across industries to measure fluctuation and regress the college-going rate on it to not reject the null hypothesis. Moreover, in the context of the race between education and technology, I examine the effects of higher education on the labor market. Finally, I mention two issues–the relationship between the subject major in higher education and occupation when simultaneously determining both, and the effects of the timing of the decision pertaining to the choice of a major on one's career. はじめに、大学進学率の上昇傾向を確認し、それと実質金利との関係をみる。男性進学率は実質金利と有意に負の関係が見いだされる。次に、なぜ教育投資を行うかという問題を考える。技術進歩は技術特殊スキルの陳腐化を招き、賃金低下を引き起こす。教育は賃金低下を回避する手段であるというモデルを紹介する。技術進歩の変動が大きいほど、教育投資は増えるというモデルの含意は、技術進歩の変動に産業間総要素生産性の標準偏差を用いた場合、帰無仮説を棄却できない。また、教育と技術のレースという文脈で、教育の労働市場への影響を考察する。最後に、われわれの共同研究と同じ意図を持つ最近の研究を2つ―教育投資と職業の同時決定による大学専攻と職業の関係および大学専攻の決定時期のキャリアにたいする効果―を紹介する。}, pages = {91--102}, title = {研究ノート ジョブ,賃金,および大学教育}, volume = {44}, year = {2013} }