@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00009441, author = {清水, 和秋 and 山本, 理恵}, issue = {2}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Mar}, note = {Two kinds of scale for Big Five personality measurement were developed for this study. Adapting the traditional personality inventory wording to measure inter-individual differences, six items were described for each Big Five factors. The other set of 30 items was worded to measure the affective feeling paralleling the above inter-individual difference items. In the first wave of this longitudinal study, these two sets of Big Five scales and Self-Esteem Scale were used in a survey of 121 freshmen, and the same scales and STAI in 163 sophomores. After half a year, the same students (N=284) responded to the same two sets of Big Five scales and Self-Esteem Scale. Using parceling methodology for observation variables, simultaneous longitudinal factor analyses with structured mean for two groups of freshmen and sophomores were constructed for the two waves of the longitudinal dataset. The main findings of two independent modeling analyses for two sets of Big Five measures were as follows: (1) With regard to stability, the standardized path coefficients between corresponding factors at the two time periods ranged from .781 to .945 (inter-individual Big Five), from .763 to .933 (affective Big Five), and from .711 to .761 (self-esteem). (2) Changes of the factor score means in standardized form of affective Big Five were larger than the inter-individual changes. With regard to the means of self-esteem factors, there were no differences. (3) Only Neuroticism of the Big Five affected to the state anxiety and trait anxiety of STAI. (4) Trait anxiety of STAI affected to the self-esteem at the time of the first survey, but not the second. Finally, (5) the same factors of the Big Five affected to self-esteem in both surveys. The implications of these findings relating to the methodology for stability and change in personality development using the structural equation modeling are discussed.   Big Fiveパーソナリティの測定のために2種類の尺度が本研究のために開発された。個人間差を測定することを特化した伝統的なパーソナリティ質問紙の項目表現で、Big Fiveの各因子に6つの項目を作成した。もう1つの30項目からなるセットは、上の個人間差項目と平行させながら感情傾向を測定するように項目を表現した。縦断研究の最初の機会では、121名の1年生を対象として2セットのBig Five尺度と自尊感情を、163名の2年生を対象としてこれらの尺度とSTAIを、調査した。半年後に、この調査の2回目では、同じ学生(N=284) は、2セットのBig Five尺度と自尊感情へ応えた。観測変数の小包化の方法論を使用しながら、1年生と2年生の2つの集団に対する構造平均の同時縦断的因子分析を2つの機会の縦断データセットでおこなった。2セットのBig Five測定に対する2つの独立したモデル化分析での主要な発見は以下である。(1)安定性に関して、2回の機会の対応する因子間での標準パス係数は、.781 to .945(個人間差Big Five)、.763 to .933(感情Big Five)、そして、.711 to .761(自尊感情)であった。(2)感情Big Fiveの標準化形式での因子得点の平均の変化は、個人間のものよりも大きかった。自尊感情因子の平均については、違いはなかった。(3)Big Fiveの情動性だけがSTAIの状態不安と特性不安に影響していた。(4)STAIの特性不安が1回目の自尊感情に影響し、2回目にはしなかった。そして、(5)Big Fiveのいくつかの因子が両方の機会での自尊感情に影響していた。構造方程式モデリングによるパーソナリティ発達における安定性と変化に対する方法論と関連づけてここで得た結果について議論した。, <特集>感情心理学の応用}, pages = {35--67}, title = {感情的表現測定によるBig Five測定の半年間隔での安定性と変動 : 個人間差、状態・特性不安、自尊感情との関連}, volume = {39}, year = {2008} }