WEKO3
アイテム
大学生のEmotional Intelligence Scale(EQS)の構造とモデル化
http://hdl.handle.net/10112/2255
http://hdl.handle.net/10112/22552c161a10-7262-47be-a3f4-474deb0b7d14
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-07-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学生のEmotional Intelligence Scale(EQS)の構造とモデル化 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The factorial structure and modeling of the Emotional Intelligence Scale (EQS) for university students | |||||
著者 |
清水, 和秋
× 清水, 和秋× 柴田, 由己 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 18815 | |||||
姓名 | Shimizu, Kazuaki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 18816 | |||||
姓名 | Shibata, Yuki | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | There is some controversy on the definition and the measurement of Emotional Intelligence (EI). The definition of EI is divided into two models. One is the ability-based model that tends to focus on EI as an ability. The other is the mixed model that tends to focus rather on personality traits than on abilities. To confirm the factorial structure of the Emotional Intelligence Scale (EQS) published as a standardized scale of EI in Japan, two kinds of analyses according to the structural equation modeling (SEM) methodology were conducted using an university student sample (N=410). In the first analysis, applying exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, there were no models that fit the original structures postulated by the authors of the EQS. In the second analysis, exploratory factor analysis was again conducted to find the most appropriate model for this sample. From 21 sub-scales as observed variables, six factors were extracted by Promax rotation. This six factor model was examined by the SEM strategy as an initial model for confirmation of the factorial structure of the EQS. The EQS fit at the best level (ex., CFI=.995, RMSEA=.022) to the model of the four first order factors and six second order factors corresponding to the mixed model of EI by Goleman (1995). Implications of these results were discussed. 情動知能(EI)の定義と測定にはいつくかの議論がある。EIの定義は、2つのモデルに分かれる。1つは能力としてのEIに焦点を当てる傾向にある能力ベースのモデルである。もう1つは、能力よりはむしろパーソナリティ特性に焦点を当てる傾向にある複合的モデルである。日本のEIの標準化された尺度として刊行されている情動知能尺度(EQS)の因子の構造を確認するために、構造方程式モデリング(SEM)方法論に従って、2種類の分析を、大学生標本 (N=410)に対しておこなった。最初の分析では、探索的因子分析と確認的因子分析を適用してみたが、EQSの著者たちがオリジナルに仮定していた構造と適合するモデルはなかった。第2の分析では、この標本に最も適合したモデルを探すために、探索的因子分析を適用した。観測変数とする21個の下位尺度に対して、6因子がPromax回転から得られた。EQSの因子の構造を確認するために初期モデルとしてこの6因子モデルがSEMの手法で検討された。 EQSは、Goleman(1995)によるEIの複合的モデルに対応する1次4因子と2次6因子からなるモデルに最高レベルで適合した(ex., CFI=.995, RMSEA=.022)。 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | <特集>感情心理学の応用 | |||||
書誌情報 |
関西大学社会学部紀要 巻 39, 号 2, p. 13-34, 発行日 2008-03-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02876817 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00046982 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学社会学部 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Emotional Intelligence | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Emotional Intelligence Scale (EQS) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | factorial structure | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | exploratory factor analysis | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | confirmatory factor analysis | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 情動知能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 情動知能尺度(EQS) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 因子の構造 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 探索的因子分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 確認的因子分析 |