@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00005662, author = {伴, 義孝}, journal = {身体運動文化フォーラム = Human movement arts forum}, month = {Mar}, note = {本稿は,関西大学文学部の改革動向にともなって2004年に開設された身体運動文化専修において,そこで「なにを学ぶのか」の命題に関する教育課題と研究課題について考察するものである。考察を進めるにあたっては次の2つの問題をはじめに整理しておく。(1)まず用語的な検討から進めることにしたい。その課題は「身体運動」と「身体運動文化」であって,なぜそれらの用語を専修名に採用したかの経緯を明らかにする。(2)身体運動文化専修の開設に関わる経緯を明らかにする。そのうえで,従来の「体育学」などの関係領域における問題点を整理し,その問題点を補完するための新たなパラダイムづくりに向けて条件整備を次のように検討してみる。(3)近代教育もしくは近代科学の限界についての検討。(4)その「限界」を打破するための動向についての検討。(5)関西大学における研究成果の示唆するものの検討。本稿では上記「(1)(2)(3)(4)(5)」の検討を経て21世紀社会のあり方を展望しかっ新しい教育課題と研究課題の構築に視点を向けて身体運動文化専修における教育指針と研究指針について総合的に検討するものである。検討においては「人間」(身体運動の主体者)と「生活世界」(環境)との「かかわり」を生成する循環過程の本質的構造要因である身体運動の問題を下敷きにする。この「身体運動の問題」はこれまで近代科学が「ブラックボックス」(機能と構造の不一致としての難題)として見逃してきた未踏の領域でもある。, The Human-movement Arts Course has been established in 2004 at the Faculty of Literature/Kansai-university. The Purpose of this paper is to discuss educatin-subject and study-subject concerning the proposition on 'What Do You Study at the Human-movement Arts?' To begin with, the following two issues are considerd. 1) First of all, the term of 'Human-movement' and 'Human-movement Arts' is described and it is explained why the 'Human-movement' Arts has been named. 2) It is also explained how the 'Human-movement Arts Course' has been progressively established. Furthermore, it is pointed out the issues of traditional physical education study and it is discussed following three subjects toward making new paradigm in order to solve the following issues. 3) Concerning the limitation of modern-education or modern-science. 4) Concerning the trend to discuss solution of the 'limitation'. 5) Concerning the suggestion of study-products at Kansai-university. This paper outlooks '21st century social design' through the cosideration of above-mentiond five issues. Then this paper discusses synthetically the education-guideline and study-guideline at the Human-movement Arts Course in order to point out reforming new education-subject and study-subject. The consideration is to be progressed through discussion based on the issues of human-movement which determine essensial structure for the circulatory-becoming process of 'relationship/kakawari' between 'human/human-movement existence' and 'living world/environment.' This 'issues of human-movement' is also exceptional subject as the blackbox (difficult problem because of inconsistency between function and structure) which modern-science has passed to examine until today.}, pages = {91--132}, title = {「身体運動文化専修」ではなにを学ぶのか}, volume = {1}, year = {2006} }