@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00024218, author = {其, 巴嘎}, journal = {人間健康研究科論集}, month = {Mar}, note = {新中国の成立以来、中央政府は、基礎教育を普及させる政策に着手し、国民の教育水準は向上してきた。しかし、少数民族の多い地域や「辺境」の地など農牧区の普及は進んでいなかった。現地の自然環境や人口分散など多方面の要素を考慮に入れた寄宿制学校は、地域教育の現実的な問題を解決するのに一定程度の役割を果たした。先行文献を概観すると、寄宿生の教育問題に関して、家庭教育の機能や、社会的絆の視点から、理論的かつ実証的に検討された研究は少ない。本稿は、家族や親元から離れて暮らすことが、親の愛着などの社会的絆、および教育上の発達やコミットメントと、どのような関係にあるのかを明らかにすることを目的とする。寄宿生の教育問題を探るべく、内モンゴル・オルドス市にある寄宿制学校の生徒を対象にアンケート調査を行った。また、寄宿生の教育問題に関して、家庭教育(親の愛着など)の関係性を探るために、寄宿生の親にインタビューを行った。さらに、寄宿制学校の現状のなかで、教師はどのような役割を果たしているかを考察するために、教師にもインタビューを行った。調査を通して、寄宿制学校で暮らす生徒の教育問題と、親との愛着関係や教育上のコミットメントなどの社会的絆との関連性が示唆されたと同時に、寄宿生の社会的絆を増やしていくことは成績の向上などにメリットがあり、学業に関して一定の影響を与える可能性が示された。, Since the establishment of the People's Republic of China, its central government has initiated policies to promote basic education, which has greatly improved the level of education. However, progress is slow in remote areas, such as agricultural and pastoral areas where different ethnic groups live. Considering multiple factors, including local natural environment and population dispersion, boarding schools have undeniably contributed to solving real-world problems. However, few studied have investigated the educational problems of boarding school students from the perspective of home education and social bonds. This study tries to reveal the connection between children living apart from their parents and social bonds such as parental attachment, educational development, and commitment. To explore the educational problems, a questionnaire survey of boarding school students in Ordos, Inner Mongolia was conducted. Additionally, some boarding students' parents were interviewed to investigate the relationship between family education, such as parental attachment, and educational problems of boarding students. Furthermore, the teachers were interviewed to help examine the importance of their role in the current situation of boarding school students. This study fulfils the following two purposes. First, it reveals the connection between the educational problems of boarding school students and social ties, particularly attachment to parents and educational commitment. Second, it establishes that improved social bonds help increase the possible benefits for students and positively impact their academic performance.}, pages = {13--32}, title = {中国・内モンゴル自治区における寄宿生の教育問題 : 社会的絆の視点から}, volume = {6}, year = {2023} }