@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00024211, author = {村川, 治彦 and 安田, 忠典 and 森, 仁志 and Mori, Satoshi}, journal = {人間健康学研究 : Journal for the study of health and well-being}, month = {Mar}, note = {2020年冬から始まった新型コロナウイルス感染症の拡大により、大学教育は大きな変容を迫られている。多くの大学では対面、オンライン、ハイブリッド型授業を織り交ぜながら教育機会の提供を維持してきた。しかしこうした対応により浮かびあがってきたのは、新型コロナウイルス感染症拡大以前から生じていた知の潮流の変化である。21世紀に入りICTが急速に発達し時空間の制約を超えた知の伝達が可能になる一方で、SDGsに象徴される地球規模の共通課題への取り組みが求められ、大学は従来の知識伝達型教育から実社会での実践知を育む教育への転換が求められている。このような知の潮流の変化に対応するため関西大学人間健康学部では関西大学教育研究高度化促進費を受け新たな「関大型体験学習プログラム」を構築し、地域連携を軸にしたプロジェクト型の教育を整備してきた。この小論では、2019年―2020年度に関西大学教育研究高度化促進費の支援で行った「堺市・田辺市との地域連携を基盤とした新たな環境教育プログラムの開発」の取り組みと新型コロナウイルス感染症拡大による教育環境の変化を踏まえた「関大型体験学習プログラム」の新たな方向性を、理論と実践の両面から考察する。具体的には、アリストテレスの知の三分法のうちフロネーシスの重要性に基づく体験型教育の考え方と、それを基盤にした地域社会での学びを促進するプロジェクト型学習法の考え方について考察する。またSDGsにみられる全地球的な共通課題への解決に向け、「多様性」と「循環」を軸に地域社会と協同で行っている実践例を紹介する。, Due to the spread of the new coronavirus pandemic that began in the winter of 2020, university education is being forced to undergo major changes. Many universities in Japan have maintained the provision of educational opportunities through a mix of face-to-face, online, and hybrid classes. However, what has been revealed by these endeavors is the change in the tide of college education that had already occurred before the pandemic. Since the beginning of the 21st century, ICT has developed rapidly, making it possible to transmit knowledge beyond the constraints of space and time. There is a demand for a shift from knowledge transfer style education to education that nurtures practical knowledge in the real world. In order to respond to such changes, we have developed the "Kandai-style Experiential Learning Programs(K-ELP)" since 2013, which focuses on project-based learning in collaboration with local people. Taking into consideration the changes in the educational environment due to the coronavirus pandemic, we further developed this K-ELP as a new environmental education program in collaboration with people in Sakai City and Tanabe City. Funded by the 2019-2020 Kansai University Education and Research Advancement Promotion Fund, the new direction of the K-ELP has been explored both in theory and in practice. Specifically, we examine the pedagogical goal of experiential education and propose the phronesis in Aristotle's trinity of knowledge as a learning goal for college education, and project-based learning methods that promote learning in the community. Finally, we illustrate a new environmental education project which focuses on "diversity" and "reciprocity" as guidelines for practicing cooperation with local communities to solve common global issues to achieve the SDGs., 本稿は、2019年-2020年度関西大学教育研究高度化促進費において課題「堺市・田辺市との地域連携を基盤とした新たな環境教育プログラムの開発」として助成を受けた成果を公表するものである。, 三浦敏弘教授退職記念号}, pages = {15--24}, title = {地域連携を軸とした新たな環境教育プログラムの構築に向けて}, volume = {16}, year = {2023} }