WEKO3
アイテム
不明瞭な視覚はいかにして不可視化されたか : パラダイムとしての鑑賞型対話①
https://doi.org/10.32286/0002002642
https://doi.org/10.32286/00020026420af47d39-ea3d-4975-b430-0c9d20f8095a
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-04-07 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 不明瞭な視覚はいかにして不可視化されたか : パラダイムとしての鑑賞型対話① | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| ID登録 | ||||||
| ID登録 | 10.32286/0002002642 | |||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||
| アクセス権 | ||||||
| アクセス権 | open access | |||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
| その他のタイトル | ||||||
| その他のタイトル | How Was the Co-Vision of Uncertainty Made Invisible? : Observation-Based Dialogue Framework as a Paradigm 1 | |||||
| 言語 | en | |||||
| 著者 |
溝口, 佑爾
× 溝口, 佑爾 |
|||||
| 概要 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 本稿は、不明瞭な対象―見えているにもかかわらず、それを明瞭に理解することができない対象―を共同的に眺めるという視覚形式が、西洋思想の歴史の中でいかにして体系的に覆い隠されてきたのかを探求するものである。霧・靄・煙・雲として描かれてきた不明瞭な視覚対象は、視覚的には明確に存在しながらも、揺らぎを備るがゆえにその意味や本質を捉えることが難しいという特性を持つものだ。ソクラテスの知的探究を起点としてプラトン的解釈を経てドイツ観念論にいたる系譜をたどることで、こうした不明瞭な「霧モヤ」への関与がどのような過程を経て周辺化されていったのかを明らかにするのが本研究の目的である。ソクラテスの知的実践は、このような不明瞭さを共有することに根ざしていたが、それは二つの重要な「翻訳」を経てその姿を変えていった。一つ目の「翻訳」はプラトンによるもので、声から文字への移行を通じて不明瞭な視覚的経験が視覚の外へと押し出された。二つ目はドイツ観念論による翻訳で、ギリシア語からドイツ語への変換の過程で知覚の構造そのものが再編されるなかで、不明瞭性は知覚の領域から一掃された。全く異なる目的を持つこれら二つの歴史的操作が組み合わさったことで、不明瞭性の共視と、ソクラテス的探究に内在するネガティブ・ケイパビリティは暗黙裡に隠匿されることとなった。しかし、本稿ではアリストファネスの『雲』という外典的テキストを再検討することで、不明瞭な知覚に基づく代替的な知のパラダイム―「霧モヤの弁証法」(靄=Mist,燃=Melt,萌=Metamorph)―を再発見する。このパラダイムは、古典的弁証法の二元論的な対立とその超克によって単声的に展開される断続的なプロセスとは異なり、不確実性と連続的な揺らぎを協働的に受容する過程の中から知を創出する多声的なプロセスである。最終的に、本稿は曖昧さと対話的関与を通じて知的成長を促進する教育実践として、「鑑賞型対話(Observation-Based Dialogue)」を提案する。 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 概要 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | This paper examines how the co-vision of uncertainty — a form of collective visual engagement with objects that are visible yet resistant to clear interpretation — has been systematically obscured in the history of Western thought. Such ambiguous objects, often metaphorically depicted as mist, haze, smoke, or clouds, are not invisible; they exist in plain sight while resisiting straightforward interpretation. By tracing the intellectual lineage from Socratic dialogues through Platonic interpretations to German Idealism, this study explores how engagement with uncertain, "mist-like" phenomena has been progressively marginalized. Socratic intellectual practices, founded on the shared exploration of ambiguity, underwent two significant transformations. The first was by Plato, who shifted the emphasis from oral discourse to written texts. This change subtly moved ambiguous visual experiences outside the realm of formal knowledge. The second transformation occurred through German Idealism, where the translation from Greek to German altered the very structure of perception, effectively removing ambiguity from the process of cognition itself. These distinct yet interconnected historical shifts contributed to the obscuring of both the co-vision of uncertainty and the negative capability inherent in Socratic inquiry. However, by re-examining Aristophanes' The Clouds — an often-overlooked apocryphal account of Socratic practice — this study uncovers an alternative intellectual paradigm: the Dialectic of Mist (Mist, Melt, Metamorph). Unlike the classical dialectic, which unfolds as a monophonic process driven by binary oppositions and their resolution, this paradigm fosters knowledge creation through a polyphonic process that embraces uncertainty and continuous fluctuation in a collaborative manner. Ultimately, this paper proposes Observation-Based Dialogue as an educational practice grounded in this rediscovered paradigm, promoting intellectual growth through active engagement with ambiguity and dialogical interaction. | |||||
| 言語 | en | |||||
| 内容記述 | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | JSPS科研費 : 23K1781 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| 書誌情報 |
ja : 関西大学社会学部紀要 巻 56, 号 2, p. 161-193, 発行日 2025-03-31 |
|||||
| ISSN | ||||||
| 収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
| 収録物識別子 | 02876817 | |||||
| 書誌レコードID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AN00046982 | |||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 関西大学社会学部 | |||||
| 言語 | ja | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 鑑賞型対話 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | ネガティブケイパビリティ | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 対話型鑑賞 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | ソクラテス式問答法 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | アクティブラーニング | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Observation-Based Dialogue | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Negative Capability | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Visual Thinking Strategies (VTS) | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Socratic Method | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Active Learning | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | ja | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 関西大学 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | Kansai University | |||||