@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:02001493, author = {松田, 隆典 and Matsuda, Takanori}, journal = {ジオグラフィカ千里 = Geographica Senri}, month = {Mar}, note = {日本と韓国のプロ野球チーム,プロサッカーチームの本拠地の立地過程を追いながら,その立地要因について検討する。まず,市場規模はどれほど有効な立地要因であるか,有効でないとしたらどのような要因が作用しているかということが分析視角である。大まかな結論としては,両国ともプロ野球は入場料収入を主財源とするため市場規模が重要な立地要因として認められた。プロサッカーはリーグ創立からしばらくは特定企業のスポンサーの広告収入(パトロネージュ)によってクラブの存立が左右されたが,やがて特定企業ではない地域内の多数の企業などのスポンサー収入によって成立する市民クラブが主流となった。, This paper aims to arrange the processes of pofessional baseball teams and soccer clubs, and think about the locational factors of them, compared Japan with South Korea. The main viewpoint is how the size of regional markets decide the location of teams and clubs. Number of visitors based the size of regional markets decides the location of baseball teams in both Japan and South Korea. The maximum revenue of professional soccer clubs is the patronage of owner operator companies, but most of them have not been specific companies these days and called civic clubs., 野間晴雄教授退職記念号 特集:地理学万華鏡─俯瞰・比較と応用}, pages = {283--307}, title = {プロ野球チームとプロサッカークラブの本拠地の立地にみる日韓比較}, volume = {3}, year = {2024} }