WEKO3
アイテム
教育現場におけるダンス指導に関する実践研究
https://doi.org/10.32286/0002001471
https://doi.org/10.32286/0002001471f1e0a6bc-904e-44a9-a8b0-3398c2fba564
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-06-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教育現場におけるダンス指導に関する実践研究 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.32286/0002001471 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Practical Research on Teaching Dance Classes in School Education | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
相根, 心
× 相根, 心× 谷所, 慶 |
|||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 現在、学校で展開されている「現代的なリズムのダンス」は比較的新しい学習内容であり、現職教員の多くは大学生当時の教員養成課程においてその指導法を学んだ経験がないことが報告されている。授業で採択されることが多いにもかかわらず、苦手意識のある教員や、授業の進め方に不安を感じている教員が多く、授業の質の低下が危惧されている。本研究では、生徒たちが取り組みやすいダンスの授業方法、そしてダンス授業は楽しいと思えるような指導方法を提案し、実際の授業で実践することでその有効性を検証することを目的とした。中学生男女23名に対し、計12回の「現代的なリズムのダンス」の授業を行った。授業は、当初において基本動作を指導しつつ、条件を与えることで自由な部分を少なくし、ダンスに慣れてきたら徐々に自由に裁量できる部分を増やしていく構成で立案された。全12回の授業終了後においてダンス授業に対するアンケート調査を実施した。その結果、全ての設問において、80%以上の生徒がダンスに対して好意的であったという回答が得られた。生徒の感性に任せて自由に躍らせるのは難易度が高く、基本の動きを修得させてから自由な振付に展開することで、苦手意識や恥ずかしさを低減させ、ダンス本来の楽しさを感じることができるものと考えられた。一方で、好意的ではなかったと回答した生徒も一定数存在しており、改善に向けて課題が残された結果となった。 | |||||
言語 | ja | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Contemporary rhythmic dance is a relatively new contents of study in Japan, it has been reported that many teachers have no experience learning how to teach it in their teaching training programs when they were university students. Many teachers have difficulty with it, or they are uncertain about how to teach it despite contemporary rhythmic dance is often adopted in the class. The purpose of this study was to propose a teaching method for dance classes that is easy for students, and to investigate its effectiveness by practicing it in actual class. Twenty-three junior high school students were participated in, and 12 classes of contemporary rhythmic dance were conducted. This class were designed as follows. The initial classes began with instruction in basic movements, then restrictions were added to reduce their free movements. As the students became accustomed to dance, they were gradually allowed to use more free movements. A questionnaire survey of the dance classes was conducted after all 12 classes. As a result, more than 80% of the students responded favorably to the dance in all questions. It was difficult for beginners to dance freely, and it was thought that learning basic dance movements would make it easier to perform free dance movements. This approach was expected to reduce shyness of students and allow them to feel enjoyment of dance. On the other hand, there were a few students who did not find it enjoyable, it indicated there were some issues to be improved. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 人間健康学研究 : Journal for the study of health and well-being 巻 17, p. 15-22, 発行日 2024-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 21854939 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1282380X | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学人間健康学部 | |||||
言語 | ja | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ダンス指導 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 現代的なリズムのダンス | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 苦手意識 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dance teaching | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | contemporary rhythmic dance | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | inferiority complex | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |