@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:02001340, author = {吉岡, 洋子 and Yoshioka, Yoko and 山口, 宰 and Yamaguchi, Tsukasa}, issue = {2}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Mar}, note = {本研究では、スウェーデンを対象として、高齢者介護における専門職の養成と育成の体系を一連の流れとして明示し解説を行った。研究方法は文献・資料研究であり、2023年に現地で行ったヒアリング調査結果を補完的に用いた。調査の結果、社会福祉、成人教育、労働政策、移民・難民の受入政策等が重なりあい成立している、学びのシステムの可視化を行うことができた。スウェーデンでは、公的な成人教育制度によって誰もが働きながら継続的に学ぶことができる。その中での高齢者介護の特徴として、労働市場の大きさや移民への職業教育の重視といった点が見出された。形式や期間が柔軟で多様なプログラムから、専門性や経験年数に応じて各自が何を追加として学ぶのかが明確であった。現地でも人材不足や労働条件の問題は山積しているが、個々の労働者や事業者任せではなく、政府が積極的に専門職の養成・育成を促進していることが明らかになった。, This study clarifies and systematically explains Swedish eldercare’s professional training and personnel development structure. The research method was a literature survey supplemented by the interviews conducted in Sweden in 2023. As a result, it was visualized that the Swedish lifelong education regarding eldercare comprises many overlapping fields such as social welfare, adult education, labour policy, and refugee policy. In Sweden, the public adult education system enables everyone to work and continuously learn regardless of their life stage. Among many industries, eldercare is a field characterized by the large size of the labour market and the recent emphasis on vocational education for immigrants. Through diverse programs in flexible formats and periods, it was clear what to learn and what competence to add according to one’s experiences and current expertise. Even in Sweden, there are challenges, such as staff shortages and insufficient working conditions. However, the government proactively promotes professional training and personnel development rather than leaving the issues to individual workers and care providers., 「福祉ガバナンスと介護労働の変容に関する国際比較研究」(科研費基盤B 16H03711) 「持続可能なシステムとしての認知症ケアに関する日瑞比較研究」(科研費基盤C 23K01844)}, pages = {119--134}, title = {スウェーデンの高齢者介護における専門職の養成と育成 : 成人教育制度を土台とした継続的で柔軟な学びのシステム}, volume = {55}, year = {2024} }