@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:02000370, author = {黒田, 勇 and Kuroda, Isamu}, issue = {1}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Sep}, note = {本論は、大学の社会連携、地域貢献事業の事例研究の資料とするためである。「UME・TEMMA」プロジェクトは、天神橋筋商店街及び大阪天満宮をフィールドとした黒田ゼミのフィールドワークは2015年に始まり、2018年5月に製品としての梅果汁の炭酸飲料「ウメテンマ」が完成し、2022年7月に活動を終了した。黒田ゼミでは、2015年の春学期に「天満天神の水」に関する調査班が誕生した。そして、それから3年後には、清涼飲料メーカーとタイアップして、梅のサイダー「UME・TEMMA(ウメテンマ)」が誕生し、その製品をメディアとしながら地域の各商店をまわり、さらに天神祭での「奉賛活動」として販売をし、またそれ以外でも様々な地域の行事等での販売活動を展開した。, The purpose of this paper is to provide case study material for the social cooperation and community contribution projects by Kansai University. The UME-TEMMA project began in 2015 with the Kuroda Seminar’s fieldwork in Tenjinbashisuji Shopping Arcade and Osaka Temmangu Shrine, culminating in the completion of the carbonated drink UME-TEMMA as a product in May 2018 and ultimately ending in July 2022. In the spring semester of 2015, the Seminar organised a research group on the “Water of Tenma Tenjin”. Three years later, a tie-up with a soft drink manufacturer resulted in the creation of UME-TEMMA and the product was used as a medium to visit local shops and sell at stalls as a ‘dedication activity’ at the Tenjin Festival, as well as at various other local events and other In addition to these, sales activities were also developed at various other local events.}, pages = {81--107}, title = {[資料] 大学による地域社会連携のケーススタディ : 「UME・TEMMA(ウメテンマ)」プロジェクト}, volume = {55}, year = {2023} }