WEKO3
アイテム
二十歳青年の意識と体験 : 青年研究における属性的アプローチの意義
http://hdl.handle.net/10112/00022752
http://hdl.handle.net/10112/00022752828cf7a8-a415-4bb3-a228-5abddcdfe3fa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-03-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 二十歳青年の意識と体験 : 青年研究における属性的アプローチの意義 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Twenty-year-old Youths' Consciousness and Experiences : Significance of Attributive Approach in Youth Study | |||||
著者 |
岩見, 和彦
× 岩見, 和彦× 瀧本, 佳史 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 44314 | |||||
姓名 | Iwami, Kazuhiko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 44315 | |||||
姓名 | Takimoto, Yoshifumi | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 現代青年の心理―社会的モラトリアム期におけるアイデンテイティや体験の状況は,彼らの基本的属性によって規定される。なかでも重要なのは,男と女,学生と非学生の2つの属性要因である。われわれは対象を二十歳青年にしぼった質問紙データ(吹田市調査)を素材に,2つの領域におけるこれらの属性差の存在と意味を明らかにしようとした。第1の領域は,彼らの価値感・社会意識にかかわる項目に関するもので,林の数量化理論Ⅲ類による類型化分析が試みられた。その結果,意識類型と強い関連をもつのは性差で,青年の性的社会化の大きな影響が確認された。第2の領域では,「意味ある他者」を含んだ個人的体験にかかわる回顧的データを扱っている。属性別ブレークダウンや数量化Ⅱ類による分析を試みた結果,ここでもやはり属性ごとに有意な差があること,しかし回顧的データが現在の意識類型と直接関連するものではないこと,が示された。 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Identity and experiences in the psycho-social moratorium of contemporary youths are based on their attributive factors. Most important factors are two , sex and status i.e. students (undergraduate)/non-students. We tried to show a presence and meaning of differences due to these factors in youths' consciousness and experiences date which have been gathered through our survey conducted to twenty-year-old youths in Suita City, Osaka in 1982. Value consciousness was typologically analyzed by HAYASHI's quantification theory. As a result, it was cleared that the consciousness types were more closely related to sex than status. This could be attributed to the sexual differentiation in their socialization. Retrospective data consisted of personal experiences involved their "significant others". The analysis by the breakdown and the quantification theory showed that two attributive factors also brought a significant difference of the experiences of youths, but the retrospective data were not directly related to their present consciousness types. | |||||
書誌情報 |
関西大学社会学部紀要 巻 16, 号 1, p. 247-275, 発行日 1984-12-21 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02876817 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00046982 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学社会学部 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 二十歳青年 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アイデンテイティ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意識類型 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 経験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 属性要因 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 性差 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意味ある他者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数最化理論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | twenty-year-old youth | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | identity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | consciousness type | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | experience | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attributive factor | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sex | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | undergraduate | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | socialization | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | significant others | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | quantification theory | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |