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  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 社会学部
  3. 関西大学社会学部紀要
  4. 第16巻 第1号

消費者購買態度の合理性と情緒性の測定 : REC scaleの確定的構成とその妥当性分析

http://hdl.handle.net/10112/00022743
http://hdl.handle.net/10112/00022743
592bb4ca-b525-41f9-8287-00b52ba10570
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-19841221-01.pdf KU-1100-19841221-01.pdf (2.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-03-08
タイトル
タイトル 消費者購買態度の合理性と情緒性の測定 : REC scaleの確定的構成とその妥当性分析
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル REC Scale for Measuring the Rationality and Emotionality of Consumer Buying Attitudes : Definitive construction and validation study of the scale
著者 佐々木, 土師二

× 佐々木, 土師二

WEKO 44284

佐々木, 土師二

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 44285
姓名 Sasaki, Toshiji
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 消費者購買態度の「合理性」と「情緒性」の測定尺度として,REC scaleの2次元性の確認と12項目の下位尺度の妥当性に関して検討が重ねられて来たが,その確定的構成を意図し,主婦対象の全国的規模の調査で得た1559人のデータが分析された。年代別7,就業状況別4,地域別6の各セグメントにおける主成分分析の結果は,それぞれで尺度の2次元構造と各下位項目の妥当性を一貫して示し,さらに,同じく「情緒性」と「合理性」の測定尺度であるERC scaleとの構造的関連がきわめて強いことが確認された。各次元の特性値は各6項目の評定値の単純和によって算出されるが,その相互独立性も明確であった。REC scaleの標準化をふまえて,その実際的利用の方法が考察され,①購買態度関連分析の共通枠組,②商品購買態度分析の共通尺度,③消費者ライフスタイルの特性分析,への発展的利用の可能性が強調された。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 REC Scale has been examined the structure and validity through several factoranalytical studies since its first presentation by the present writer. As the product of successive refinement, a new form of the scale composed of 12 items was proposed. To confirm the internal sturucture and validity of this scale, data were collected by interview toward 1559 housewives in a national survey. Subjects were divided into 7 age, 4 job and 6 regional groups, and in each of these groups two dimensions of attitudes were obtained by the method of principal component analysis. Results demonstrated the consistency in both of sturucture of the scale and validity of its items. Another scale called ERC scale, to measure the emotionality and rationality, was developed and its two-dimensional structure was also confirmed. The high inter-relationship of REC scale to ERC scale was proved by the methods of principal component analysis and regression analysis. These results indicatded that the proposed format could be regarded as the definitive REC scale. Implications for analyzing consumer attitudes were discussed.
書誌情報 関西大学社会学部紀要

巻 16, 号 1, p. 1-26, 発行日 1984-12-21
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876817
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046982
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学社会学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 消費者行動
キーワード
主題Scheme Other
主題 購買態度
キーワード
主題Scheme Other
主題 測定尺度
キーワード
主題Scheme Other
主題 合理性
キーワード
主題Scheme Other
主題 情緒性
キーワード
主題Scheme Other
主題 標準化
キーワード
主題Scheme Other
主題 妥当性
キーワード
主題Scheme Other
主題 主成分分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 consumer behavior
キーワード
主題Scheme Other
主題 buying attitude
キーワード
主題Scheme Other
主題 scale construction
キーワード
主題Scheme Other
主題 rationality
キーワード
主題Scheme Other
主題 emotionality
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
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Ver.1 2023-05-15 16:57:01.610017
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