WEKO3
アイテム
購買態度の合理性・情緒性の下位的特性 : REC scaleで測る6特性にもとづく分析
http://hdl.handle.net/10112/00022678
http://hdl.handle.net/10112/00022678e5f3481f-59f0-4bca-ad37-859d663a4785
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-03-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 購買態度の合理性・情緒性の下位的特性 : REC scaleで測る6特性にもとづく分析 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Six sub-categories of rationality and emotionality : An analysis of consumers' buying attitudes measured by the REC scale | |||||
著者 |
佐々木, 土師二
× 佐々木, 土師二 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 44181 | |||||
姓名 | Sasaki, Toshiji | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | REC scaleでとらえる合理性と情緒性はそれぞれ三つの下位的特性を含み,各特性値は2項目の評定値の合計によって算出される。本分析は,主婦1,559人の6次元の特性値を主成分分析して2次元を抽出し,実質性・経済性・探索性から合理性が,また依存性・革新性・感覚性から情緒性が構成されることを確認した。さらに,この階層的態度構造が年代別7,就業状況別4,地域別6の累計17セグメントで認められることを確かめた。各特性値に関する上記セグメント間の比較では,R,,Eスコアによる比較よりも明瞭で意味のある差が見出された。特性レベルでの態度分析を発展させるために,各特性値の信頼性を高める方向と,合理性・情緒性のほかに第3次元を設定する方向が考察された。 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | It was confirmed in a previous study that each of the two dimensions measured by the REC scale was divided into three sub-categories of consumers buying attitudes. Rationality was divided into substance, economy and search and emotionality was divided into dependence, innovativeness and sensuousness. In this study, attitude scores of these six sub-categories were analyzed by the method of factor analysis. Two factors were extracted and were interpreted as rationality and emotionality. The similar attitude structure was obtained in each of 7 age-groups, 4 job-groups and 6 regional-groups of housewives. For each of six sub-categories, attitude scores were compared among the above groups. It was found that the group differences were more meaningful and suggestive than when they were compared by the R and/or E scores. Implications for improvement of the REC scale were discussed. | |||||
書誌情報 |
関西大学社会学部紀要 巻 19, 号 2, p. 1-12, 発行日 1988-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02876817 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00046982 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学社会学部 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 購買態度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | RECスケール | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 合理性と情緒性の下位的特性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主成分分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 態度の階層的構造 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特性値比較 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | consumers' buying attitude | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | REC scale | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | factor analysis | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sub-categories of rationality and emotionality | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attitude score | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |