WEKO3
アイテム
ロック・プロウスト寛容論争
http://hdl.handle.net/10112/00022637
http://hdl.handle.net/10112/000226372114e242-5324-4871-bda9-36e4225f7f46
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-02-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ロック・プロウスト寛容論争 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Locke-Proast Controversy on Toleration | |||||
著者 |
妹尾, 剛光
× 妹尾, 剛光 |
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著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 44120 | |||||
姓名 | Seno, Goko | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 小論は,ロック『寛容書簡』(1689)をめぐってプロウストとロックの間で行なわれた寛容についての論争の要点を示し,それぞれの議論の論理的構造,その基本的前提を明確にすることによって,本当の宗教へと人々を導くためにほどよい程度の強制力を使う権利が世俗為政者にあるというプロウストの考えは, 「イングランドの今の国教が唯一の本当の宗教である」そして人間はそのことを知ることができるなどの信念に支えられていること,そのような権利は為政者にはないと考えて,世界の中のさまざまな宗教・宗派の間での寛容を主張するロックの考えは,為政者はそれ以外の人間と同じように誤りを犯しやすいし,ほどよい程度の罰は不当な厳しさに到ることがありうる,あるいは,キリスト教(その中の特定の宗派だけではない)は本当の宗教であるという信念とともに,本当の宗教は何かについての考えは,人間の知識ではなく,信念に属する事柄であるから,誰も絶対確実にそれを知ることはできないという考えに支えられていることを明らかにする。 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In this paper I propose to give the gist of the controversy on toleration which went on between Proast and Locke over the Latter's A Letter concerning Toleration (1689), to make clear the logical structures and basic premises of their respective arguments, and thereby to show that Proast's thesis that the civil magistrate has the right to use moderate degrees of his compelling power to bring men to the true religion, is based among others on his belief that "the national religion now in England is the only true religion" and that man can know this, whereas Locke's thesis that the civil magistrate has no right to do so and that toleration should be carried out among various religions and sects in the world, is based not only on his belief that magistrates are as liable to error as the rest of mankind and that moderate penalties may be carried to unjustifiable severity or that the Christian religion (not a specified sect of it only) is the true religion, but also on his proposition that an idea of which is the true religion belongs not to human knowledge, but to belief, so that no one can know it certainly and infallibly. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本庄良邦教授追悼号 | |||||
書誌情報 |
関西大学社会学部紀要 巻 20, 号 1, p. 45-73, 発行日 1988-12-20 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02876817 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00046982 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学社会学部 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジョン・ロック | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジョウナス・プロウスト | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 寛容 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | キリスト教 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 国教 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 非国教徒 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 信念(信仰) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | John Locke | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Jonas Proast | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | toleration | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Christianity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | state religion | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Dissenter | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | belief (faith) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | knowledge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |