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  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 社会学部
  3. 関西大学社会学部紀要
  4. 第22巻 第2号

広告心理学の展開

http://hdl.handle.net/10112/00022601
http://hdl.handle.net/10112/00022601
3b2eaa00-b2e0-4f1c-b26d-5c0be9606d95
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-19910130-05.pdf KU-1100-19910130-05.pdf (3.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-02-01
タイトル
タイトル 広告心理学の展開
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル On the Development of Psychology of Advertising
著者 佐々木, 土師二

× 佐々木, 土師二

WEKO 44064

佐々木, 土師二

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 44065
姓名 Sasaki, Toshiji
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 広告の心理学的研究は,産業心理学の重要領域として,広告効果測定を中心に多面的に進展してきた。本稿は,アメリカの広告心理学の成立に寄与したScott, W. D., Starch, D. およびWatson, J. B. の業績をふまえ,わが国の大正期以降の心理学的広告研究の展開の跡を探るとともに,コミュニケーション機能の分析を中心とした今日の広告研究に触れ,最近の実証的研究成果を概観する。現在の広告心理学は認知心理学的アプローチを導入し,情報処理を中心とする心理的過程の分析に強い関心を寄せているが,モチベーションに代表される心理的要因の分析の重要性も見落すことはできない。今後の広告心理学は,産業活動である広告訴求の効果としての消費者反応に着目するだけでなく,広告コミュニケーションの影響や利用に関する幅広い消費生活行動の分析を進める必要がある。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 Psychological analysis of advertising is an important area of industrial psychology, and has focused on many aspects of advertising effectiveness. The present writer reviews the development of psychological analysis of advertising after the Taisho era in Japan, and examines the present state of research on advertising communication. The psychology of advertising is considered as the research on consumer communication behavior relating to advertising, and its analytical framework is constructed by both psychological processes and psychological factors of consumer behavior. Although the information processing approach besed on cognitive psychology is the most influential methodology in USA, the present writer emphasizes the importance of analysis of consumer's psychological factors in relation to advertising communication.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 杉原弘人教授・雀部猛利教授退職記念号
書誌情報 関西大学社会学部紀要

巻 22, 号 2, p. 75-107, 発行日 1991-01-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876817
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046982
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学社会学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 広告心理学
キーワード
主題Scheme Other
主題 広告コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 広告効果
キーワード
主題Scheme Other
主題 情報処理
キーワード
主題Scheme Other
主題 消費生活行動
キーワード
主題Scheme Other
主題 psychology of advertising
キーワード
主題Scheme Other
主題 advertising communication
キーワード
主題Scheme Other
主題 advertising effectiveness
キーワード
主題Scheme Other
主題 information processing
キーワード
主題Scheme Other
主題 consumer behavior
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
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Ver.1 2023-05-15 16:58:00.521584
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