ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 社会学部
  3. 関西大学社会学部紀要
  4. 第26巻 第1号

小・中・高校生における親子関係の認知構造の発達

http://hdl.handle.net/10112/00022544
http://hdl.handle.net/10112/00022544
ee45a2d6-4870-43ba-8398-143f84938887
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-19940930-04.pdf KU-1100-19940930-04.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-02-01
タイトル
タイトル 小・中・高校生における親子関係の認知構造の発達
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Development of the Cognitive Structure of the Parents-Child Relations Among School Children in Primary, Junior High and Senior High Schools
著者 辻岡, 美延

× 辻岡, 美延

WEKO 43963
e-Rad 70067429

ja 辻岡, 美延
ISNI

en Tsujioka, Bien

Search repository
小高, 恵

× 小高, 恵

WEKO 43967

小高, 恵

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 43968
姓名 Tsujioka, Bien
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 43969
姓名 Kotaka, Megumi
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 分析1においては辻岡らの作成した親子関係診断尺度EICAが小学生(男子37名,女子26名),中学生(男子46名,女子53名),高校生(男子179名,女子108名)に実施され,因子分析によりそれぞれの組の準拠構造が求められた。一次因子は各群に類似した4つの因子―情緒的支持の因子,同一化の因子,統制の因子,自律性の因子―が得られた。それぞれの一次因子間相関をさらに二次のプロクラステス因子分析を行った結果,2つの二次因子(受容の因子と統制の因子)が得られ,発達段階によってその構造が分化していく様子が図示された。また分析2においては分散分析,及び,多重比較法を用いて,発達的な変化を検討した。その結果,どの尺度においても学年の主効果は認められたが,性別の主効果は認められなかった。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 In the first study, data concerning Tsujioka's Children's Report of Parental Behavior Inventory (EICA)-administered to elementary school students (37 boys, 26 girls), junior high school students (46 boys, 53 girls) and high school students (179 boys, 108 girls)-were analyzed by means of factor analysis. In the first-order factor analysis, 4 similar primary factors (Emotional Support, Identification, Control, and Autonomy) were obtained at every stage. In the second-order factor analysis, primary factor correlations were analyzed by means of Schönemann's Procrustian factor analysis and 2 secondary factors (Acceptance and Control) were obtained. It was found that the cognitive structure was differentiated with school children's grades. In the second study, sex and grade differences of four scales of the EICA for mothers and fathers were examined by means of analysis of variance and multiple comparisons by the Tukey method. A main effect of grade was found to be significant in all scales, but the main effect of sex was insignificant.
書誌情報 関西大学社会学部紀要

巻 26, 号 1, p. 65-84, 発行日 1994-09-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876817
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046982
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学社会学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 発達
キーワード
主題Scheme Other
主題 親子関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 EICA
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロクラステス因子分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 development
キーワード
主題Scheme Other
主題 parents-child relations
キーワード
主題Scheme Other
主題 EICA
キーワード
主題Scheme Other
主題 Procrustian factor analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 16:58:50.233528
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3