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  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 社会学部
  3. 関西大学社会学部紀要
  4. 第28巻 第3号

旅行目的地の魅力に関する研究 : 「旅行者行動の心理学」に向けて(3)

http://hdl.handle.net/10112/00022488
http://hdl.handle.net/10112/00022488
e05e22bd-a11e-4667-9d0a-67381a1a956a
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-19970325-03.pdf KU-1100-19970325-03.pdf (3.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-02-01
タイトル
タイトル 旅行目的地の魅力に関する研究 : 「旅行者行動の心理学」に向けて(3)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル A Perspective on Psychological Research of Attractiveness of Travel Destinations : Toward the Psychology of Tourist Behavior (3)
著者 佐々木, 土師二

× 佐々木, 土師二

WEKO 43848

佐々木, 土師二

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 43849
姓名 Sasaki, Toshiji
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 旅行者モチベーションは,旅行行動の発動要因になる基礎的欲求の側面と,特定の目的地を選ぶ誘引要因になる魅力認知の側面に分けて論じられる。この2側面はそれぞれが独立にとらえられ,その後に両者の関連について検討されることが多い。本論文では,まず,基礎的な旅行モチベーションや人格レベルの普遍的価値・ライフスタイルなどと目的地選択行動との関連を検討した文献を通覧し,つづいて,目的地魅力の実態的側面と認知的側面に分けて,それぞれの魅力要因を分析した研究事例を考察した。とくに目的地の認知的魅力については因子分析的研究とクラスター分析の成果を紹介している。さらに,目的地魅力の体系的な把握のために,Lew(1987)による表意的視点,構成的視点および認知的視点や,目的地イメージに関してEchtner & Ritchie (1991, 1993)が指摘する3次元に注目しながら,筆者によって実質的な魅力特性を表すために「ありふれた~独特の」「演出的~本物的」および「休養/リラックス~冒険/刺激的」に代表される3次元から成る仮説的体系が提案された。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 Discussions about tourist motivation are usually concerned with two aspects of the motivating factors of tourist behavior. One is the push factors which are basic needs and values of tourists, and the other is the pull factors which are the attractions of travel destinations. This paper overviews the research on relationships between the basic needs/values and the perception of attractions of destinations, and reviews the analytical studies of objective and cognitive dimensions of attractions. Based on the theoretical classification of research methods of attractions developed by Lew (1987) and the three-characteristics model of destination image proposed by Echtner & Ritchie (1991, 1993), the present writer hypothesizes the basic dimensions of attractiveness of destinations which consist of three cognitive continua of 'common vs. unique', 'staged vs. authentic' and 'restful/relaxing vs. adventurous/exciting'.
書誌情報 関西大学社会学部紀要

巻 28, 号 3, p. 41-73, 発行日 1997-03-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02876817
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00046982
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学社会学部
キーワード
主題Scheme Other
主題 旅行者モチベーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 旅行目的地の魅力要因
キーワード
主題Scheme Other
主題 目的地の認知的魅力
キーワード
主題Scheme Other
主題 魅力の体系的把握
キーワード
主題Scheme Other
主題 魅力特性の基本的次元
キーワード
主題Scheme Other
主題 tourist motivation
キーワード
主題Scheme Other
主題 attractiveness of travel destination
キーワード
主題Scheme Other
主題 cognition of attraction
キーワード
主題Scheme Other
主題 research framework of tourist attraction
キーワード
主題Scheme Other
主題 basic dimension of attractiveness of destination
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
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Ver.1 2023-05-15 16:59:38.477981
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