@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00018439, author = {Emmanuel, Chéron and Jan, Propeck}, issue = {3}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Mar}, note = {本稿では,原産国が製品の評価に及ぼす効果に関する研究が概観され,検討されている。この主題についての多くの研究の成果を集約すれば,全般的に有意義な効果が存在することを確証できる。とりわけ製品の知覚された品質は,購買意図よりも原産国の影響を受けやすい。研究の中では種々さまざまな実証的な情況が扱われているが,以下の六つの媒介変数を確認することができる。1)小売店の信望, 2)価格水準, 3)保証,払い戻し,アフターサービスの水準, 4)ブランドネームの信望,5)製品の親近度, 6)組み立て国。国イメージおよび製品の知覚された品質についての二つの測度を検討したうえで,確認的因子分析法と日本のビジネスマンの標本を用いて,それらを二つの明確な多次元構成概念として妥当化すべきことを提唱している。提唱された以下の六つの構成概念の間の構造的な関係に関して極度に単純化したモデルを提示して検討がなされている。1)国イメージ, 2)製品の知覚された品質, 3)商業的環境, 4)製品の知覚された価値, 5)取引条件, 6)購買意図。, The research on the effect of the country of origin on the evaluation of products is reviewed and discussed in this article. The convergence of the results of many studies on the subject confirms the existence of an overall significant effect. More specifically, perceived quality of the product is relatively more affected by the country of origin than the intention to purchase. In spite of the wide variety of empirical context covered in the research, the following six moderating variables can be identified: 1) Prestige of the retail outlet, 2) Price level, 3) Level of warranty, reimbursement, after-sale service, 4) Prestige of the brand name, 5) Degree of product familiarity, and 6) Country of assembly. Both measures of the country image and perceived quality of the product are discussed and it is proposed that they should be validated as two distinct multi-dimensional constructs using confirmatory factorial analysis and a sample of Japanese businesspeople. A parsimonious model is presented and discussed with proposed structural relationships among the six following constructs : 1) Country image, 2) Perceived quality of the product, 3) Commercial environment, 4) The perceived value of the product, 5) Conditions of the transaction, and 6) Purchase intention.}, pages = {17--40}, title = {The Effects of the Country of Origin on the Evaluation of Products : A State of the Art Review and Research Propositions}, volume = {28}, year = {1997} }