@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00018433, author = {高木, 修}, issue = {1}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {May}, note = {研究の枠組みと研究対象の分類体系の欠如が,相互に矛盾するものさえ含む研究知見の混乱と無秩序で非生産的な研究知見の蓄積の一因となっている。この問題の一つの解決法は,対象行動を類型化することであり,もう一つは,行動の生起過程モデルを設定し,それに基づき体系的に選択された規定要因の効果の解明によるモデルの妥当化を通じて援助行動を全体的に理解することである。本研究では,特に後者の目的で,援助を要請すること,援助を授与すること,および援助経験や被援助経験の影響を受けて援助に対する態度が変化し,それに連動して動機づけも変化することのそれぞれに関する過程モデルを提案し,その内容特徴を,モデルを構成する段階ごとに詳しく説明した。最後に,モデルの妥当性を検討してきた従来の研究の,特に,方法論上の問題点を指摘し,予測的妥当性のみならず過程的妥当性の基準から,認知心理学の過程追跡法も援用した新たな方法論に基づく研究の必要性を指摘した。, The lack of a framework of research and a taxonomy of helping behavior is one of the causes for the accumulation of confused and nonproductive research findings. There are the following two methods to solve this problem. The first is the clustering of helping behavior and the second is the formulation of a model of behavioral processes. We can obtain a general understanding of helping behavior through validation of the model. In the vein of the latter idea, I propose new models concerning help-seeking, help-giving, and being influenced by the helping and helped experiences upon the helping-attitude and motivation. This report is concerned primarily with the explanation of these models. In the conclusion I point out some methodological issues in the preexisting studies which have been done to validate the model and the necessity of validation using multiple methods, including cognitive psychological methods.}, pages = {1--21}, title = {援助行動の生起過程に関するモデルの提案}, volume = {29}, year = {1997} }