@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00018324, author = {雨宮, 俊彦 and Amemiya, Toshihiko}, issue = {1}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Sep}, note = {本論文では,視覚記号の基本的な問題をあつかった。第1部では,視覚記号と聴覚記号の比較,音声言語と絵的記号の比較がなされた。そして,著者は,種々の視覚表示と視覚表現が,マー(1982)のとなえる視覚的情報処理における諸段階の表象と諸側面に関連して位置づけられることを指摘した。第II部では,グッドマン(1968)による記譜性にかんする記号論とデイーコン(1997)によるシンボリック・レファランスの成立についての説が,それぞれ批判的に検討された。最後に著者は,視覚記号における四種類のレファランス(外延指示、共示、例示、表現)のしくみの解明をこころみた。付録では,マンガ(日本のストーリーコミックス)表現が,音声言語表現と絵的表現の融合したものとして分析された。, This paper deals with the basic problems of visual signs. In Part I, comparisons are made between visual and auditory signs and between verbal and pictorial signs. The author observed that several types of visual displays and expressions are related to several representational stages and aspects of Marr's (1982) theory of human visual information processings. In Part II, notationality theory of Goodman's (1968) semiotics and Deacon's (1997) argument on the emergence of the symbolic reference are critically examined. Finally, the author tries to explicate the four mode of references - the denotation, connotation, exemplification and expression - in visual signs. In the appendix, Manga (Japanese story comics) expressions are analyzed as a fusion of verbal expressions and pictorial expressions.}, pages = {89--141}, title = {視覚表示と表現の記号論 (1) : 視覚記号の原理について}, volume = {32}, year = {2000} }