WEKO3
アイテム
「ぱらぱらまんが」について : 視的運動事態に見る知覚の諸相
http://hdl.handle.net/10112/00022340
http://hdl.handle.net/10112/00022340dfa0c6d2-557a-46df-a6c5-8b7ff5471f24
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-01-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「ぱらぱらまんが」について : 視的運動事態に見る知覚の諸相 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | On 'Flip-flop Cartoons' : The various aspects of perception in visual situation of motion. | |||||
著者 |
池田, 進
× 池田, 進× 梅津, 倫子 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 43492 | |||||
姓名 | Ikeda, Susumu | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 43493 | |||||
姓名 | Umetsu, Noriko | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | なぜぱらぱらまんがはおもしろいのか。ぱらぱらまんがが動いて見えるということは興味深いが、同時に、その事実は、動きとは私達にとって何かということを考えさせてくれる。ぱらぱらまんがは物理的な対象の真の動きではない。そこで、作られた動きとして映画と絵本を考察した。私達は、それらの動きを、身体全体の反応や、その身体の方向の感覚、そして様々な感情を伴って知覚する。映画や絵本を構成しているモンタージュは、みるものに生き生きとした経験を引き起こすだろう。ミショットは、視覚対象の様々な運動事象から、私達が因果性を知覚することを示した。その運動事態が真の事態であろうと作られたものであろうと、それを見た瞬間、因果性は直接に知覚されるだろう。ぱらぱらまんがに作りつけられた運動事態をみるとき、作り手の意図を越えて、私達は動きとおもしろさを直接体験する。 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Why are we interested in flip-flop cartoons? We are interested in that emerging motion in them and, at the same time, we are urged to think about what the percept of motion is for us humankind because the motion in flip-flop cartoons is not an actual one. Motion of the kind is a type of vertually constructed. We are discussing the motion seen in movies and in picture-books in this article. A montage in movie editing techniques triggers lively feelings of motion in viewers, and the same is true even in picturebook editing. The motion as such is sensed with a kind of move in our own bodies, with a feel of our bodily bearings, and with other various feelings. Michotte showed that viewers see a causal relation between a couple of moving visual targets in some appropriate conditions. The phenomenal causality is a direct perception which occurs whenever the targets are actual (e.g. billiard balls) or not (e.g. moving spots on TV screen). When we watch the 'constructed' motion in a flip-flop cartoons, we find out directly much of enjoyment no matter how the intents of their creators. | |||||
書誌情報 |
関西大学社会学部紀要 巻 33, 号 2, p. 193-221, 発行日 2002-03-25 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02876817 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00046982 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 関西大学社会学部 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ぱらばらまんが | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | A.ミショット | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 動き | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | flip-flop cartoon | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | A.Michotte | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | motion | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関西大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kansai University |