@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00018287, author = {寺嶋, 繁典 and 日高, なぎさ and 宮田, 智基 and 岡田, 弘司 and 田中, 英高}, issue = {3}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は小中学生へのストレスに関する実態調査の結果に基づく、日本型ストレス・マネジメント教育の指導案を作成することである。今回、調査対象にした小中学生は、学業の他に友人や先生などとの対人関係の問題がストレスの原因になっていることが明らかになった。この結果をふまえて、生じたストレスを緩和するための教育であるPassive Stress Management Educationと、不必要なストレスを予防するための教育であるActive Stress Management Educationを組み合わせた実践的なストレス・マネジメント教育の年間指導案を作成した。特にActive Stress Management Educationでは、今回の結果を考慮して、ソーシャル・スキル・トレーニングを中心にした教授方法が検討された。, The purpose of this study is making the curriculum of the Japanese-type stress management education based on the result of the survey about stress of children. Now, it became clear that the problem of personal relations with friends or teachers, etc., other than studies causes stress at children. According to these results, the curriculum of the stress management education which combined the Passive Stress Management Education which reduction the produced stress, and the Active Stress Management Education which prevents an unnecessary stress was made. Especially in the Active Stress Management Education, Social Skill Training was taken positively.}, pages = {137--171}, title = {小中学校におけるストレス・マネジメント教育の指導案開発に関する実践的研究}, volume = {33}, year = {2002} }