@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00018239, author = {雨宮, 俊彦 and Amemiya, Toshihiko}, issue = {3}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Mar}, note = {大学における人文・社会科学系の学問は、工学、医学、法学、福祉系分野などと比べると、学問体系の習得が直接に社会での仕事に結ぴつきにくい。しかし、人文・社会科学系の学問でも、教育の間接的効用として、社会でも有用なスキルである合理的問題解決能力と効果的なコミュニケーション能力をのばすことは期待できる。学部教育において、人文・社会科学系の教育をつうじて、合理的問題解決能力と効果的なコミュニケーション能力をのばすには、これを単なる学問の副産物として位置づけるのでは不十分である。より直接の目標として、教育的な工夫をすることが必要である。本研究では、主に心理学における学部教育を例に、合理的問題解決能力の基礎となる批判的思考能力をいかにのばすかの試みが、可謬性の認識、科学の方法の概略、議論法の三点について紹介され、関連する議論がなされた。, Higher education in the human and social sciences usually lacks a direct link to jobs in actual society, unlike higher education in Engineering, Medicine, Law and Welfare. Yet in the area of human and social sciences, rational problem solving abilities and effective communication skills, which are useful in actual society, can be developed as indirect products of study. In the area of human and social sciences, we must make the development of problem solving abilities and communication skills a direct educational goal. Many aspects of educational practice must be arranged, to achieve this goal. In this paper, an example of educational practice in psychology to develop rational problem solving abilities through grasping the method of science in relation to the cognition of human fallibility, and the exercise of critical argumentation is introduced.}, pages = {131--167}, title = {[資料] 人文・社会系の実学教育のための覚え書き : 可謬主義と議論法研究について}, volume = {35}, year = {2004} }