@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00017840, author = {水野, 由多加}, issue = {1}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Oct}, note = {国立国会図書館が作成、公開する「雑誌記事検索データベース」(NDL-OPAC)内の30年分の記事・論文論題をビッグ・テキスト・データとして利用し、無数の具体的な社会現象である「社会問題あるいは規制対象として認識される広告」を、その写像のひとつとして観察した。, It is not easy to quantitatively assess the role of advertising in society given that it is an unquantifiable concepts. Today, thanks to onlime resources and data obtained from various fields, we can use big text data to investigate social phenomena. The Japan National Diet Library offers lists of articles on advertising published in magazines in Japan in the from of a text database (NDL-OPAC) which is open to the public. The author tries to use this database to understand if advertising serves as a social problem or a regulatory mechanism in society.}, pages = {71--84}, title = {社会問題あるいは規制対象としての広告 : 雑誌記事・論文の中の「広告」に関する1981年から2010年の統計観察}, volume = {44}, year = {2012} }