ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 総合情報学部
  3. 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要
  4. 第6号

情報リテラシー教育に関する一考案 : 3つの入門実習の教育実践を比較して

http://hdl.handle.net/10112/00020351
http://hdl.handle.net/10112/00020351
0fc76932-a0a2-495e-98fb-db5592a01666
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-19961210-03.pdf KU-1100-19961210-03.pdf (3.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-07-09
タイトル
タイトル 情報リテラシー教育に関する一考案 : 3つの入門実習の教育実践を比較して
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル A Study on the Curriculum in Information Literacy : Multi Comparisons Among Three Laboratory Sessions
著者 西田, 晃一

× 西田, 晃一

WEKO 40231

西田, 晃一

Search repository
木村, 竜也

× 木村, 竜也

WEKO 40232

木村, 竜也

Search repository
辻, 光宏

× 辻, 光宏

WEKO 40233

辻, 光宏

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 40234
姓名 Nishida, Koichi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 40235
姓名 Kimura, Tetsuya
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 40236
姓名 Tsuji, Mitsuhiro
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 In this paper, we discuss "Information Literacy" and what kind of curriculum is needed for teaching "Information Literacy". For this purpose, we compared three different curriculums for laboratory sessions from three different schools. One was for a junior college and the other two were for Kansai University's Department of Sociology and Department of Informatics. These curriculums are basically for first year students. We compared two resources; one is our curriculum itself and the other is the comments on our classes from the students. To compare our curriculums, we considered four aspects; the aims of each curriculum, user-interface of software, programming education, and operation of software. As a result, we realised the importance of 1) constructing the mental-model, not about computers alone, but about using computers through the user-interface of software, and 2) knowing the potentialities of using computers. To collect students' comments, we asked them to answer a questionnaire at the end of the course. In this paper, we discuss two parts of the questionnaire, one concerning questions about the subjects of each class by using 4 point scales and the other concerning the impressions of using computer by free writing. As a result, we conclude that 1) it is better for the user-interfaces of software packages to be consistent with each other in a curriculum rather than inconsistent, 2) in the curriculum of Information Literacy, we have to focus on, not "how to use computers and computer software" , but "what kind of role computers play in our activities", and 3) positive impressions about using computers facilitate acquiring Information Literacy. Finally, we consider that education in Information Literacy should focus on understanding what kinds of activities will be possible when we use computers.
書誌情報 情報研究 : 関西大学総合情報学部紀要

巻 6, p. 45-84, 発行日 1996-12-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1341156X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10484636
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 17:39:59.681102
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3