@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00014737, author = {黒田, 勇}, issue = {1}, journal = {関西大学社会学部紀要}, month = {Oct}, note = {This essay aims to reveal the history of the sports business and suburban development operated by Hanshin railway and two newspaper companies, The Osaka Asahi and The Osaka Mainichi, in the early 20th century. These two sectors of the new industries developed rapidly as cultural industry by stimulating people's desire on the suburban life and leisure activity., 1905年開業の阪神電鉄の郊外開発の歴史を、余暇事業、スポーツ事業を中心に明らかにする。従来、私鉄による郊外開発については阪急電車がそのモデルとして語られてきたが、それよりも早く阪神電鉄は郊外開発を進め、阪神間に住宅地や、レジャー、スポーツ施設を運営してきた。そして、朝日新聞、毎日新聞が、それらの事業の宣伝だけでなく、計画段階から深くかかわり、人々の郊外生活とレジャー活動への欲望を喚起し、ともに「文化産業」として発展していく。}, pages = {1--29}, title = {20世紀初頭の電鉄事業とメディアスポーツ① : 阪神電鉄開業時の郊外開発とスポーツ}, volume = {51}, year = {2019} }