@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00014688, author = {香川, 香}, journal = {Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要}, month = {Mar}, note = {月経周期に伴う心身の変調は、身体的な要因のみならず、心理的・社会的要因から生じている場合も少なくない。女子大学生を対象とした先行研究から、月経への否定的な認知が月経前症状の主観的な強弱と関連していることが示された。本研究では月経前症状を自覚する女子大学生を対象に、月経への否定的な認知の変容を促す認知行動療法モデルに基づく全5回の月経教育プログラムを考案した。月経前症状の緩和によって日常の学生生活が充実し、就職活動や卒業後の社会参加を円滑にできると考えられる。また、30歳代で出現しやすいとされるPMSの予防にもつながり、女性の生涯に渡るQOLの向上も期待される。, The changes in mental and physical conditions during the menstrual cycle occur due to not only biological but also psychological or social factors. Our recent study with female university students suffering from premenstrual symptoms showed that subjective evaluations of symptom strength were related to negative cognition about menses. We intend to develop an educational program for students with these symptoms based on a cognitive therapy model, and consisting of five sessions. We expect that the reduction of symptoms will enrich students' academic life, career seeking behavior, and social involvement after graduation. We expect that symptom reduction will contribute to preventing premenstrual syndrome, starting at about 30 years old, and improving women's quality of life over their lifetimes.}, pages = {55--62}, title = {女子大学生の月経前症状への教育プログラムの開発}, volume = {5}, year = {2015} }