ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 1100 学部・機構・専門職大学院
  2. 心理学研究科
  3. Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要
  4. 第4号

教育効果測定のための尺度構成

http://hdl.handle.net/10112/00018740
http://hdl.handle.net/10112/00018740
db49072c-f4df-4020-b139-e8a6a308b830
名前 / ファイル ライセンス アクション
KU-1100-20140312-04.pdf KU-1100-20140312-04.pdf (374.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-01-09
タイトル
タイトル 教育効果測定のための尺度構成
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他のタイトル
その他のタイトル Construction of scales measuring educational effects on the "Power to live".
著者 高岸, 聡行

× 高岸, 聡行

WEKO 36870

高岸, 聡行

Search repository
久保, 大樹

× 久保, 大樹

WEKO 36871

久保, 大樹

Search repository
竹内, 陽香

× 竹内, 陽香

WEKO 36872

竹内, 陽香

Search repository
中村, 仁美

× 中村, 仁美

WEKO 36873

中村, 仁美

Search repository
香川, 香

× 香川, 香

WEKO 36874

香川, 香

Search repository
寺嶋, 繁典

× 寺嶋, 繁典

WEKO 36875

寺嶋, 繁典

Search repository
沖田, 厚志

× 沖田, 厚志

WEKO 36876

沖田, 厚志

Search repository
山本, 佐和子

× 山本, 佐和子

WEKO 36877

山本, 佐和子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36878
姓名 Takagishi, Toshiyuki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36879
姓名 Kubo, Hiroki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36880
姓名 Takeuchi, Haruka
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36881
姓名 Nakamura, Hitomi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36882
姓名 Kagawa, Kaoru
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36883
姓名 Terashima, Shigenori
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36884
姓名 Okita, Atsushi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 36885
姓名 Yamamoto, Sawako
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 近年、学校教育において、生きる力の育成が目標とされている。本研究は生きる力の3要素である確かな学力、豊かな心、及び健やかな体に、信頼される校区・学校を加えた4領域の教育効果を測定する質問紙を作成するとともに、4領域の相互関係について分析することを目的とする。教育実践者への聞き取り調査から得られた項目から予備質問紙を作成し、調査後の結果に対して、領域毎に因子分析を適用した。各領域とも1因子構造が示され、因子負荷量の高い項目を参考に各領域の因子名を「確かな学びの形成力」「自尊感情」「健康志向性」「学校肯定感」とし、4尺度を構成した。「自尊感情」と他3尺度の関連性を検討したところ、「自尊感情」は他の3尺度との間に強い関連性を示したことから、自尊感情は生きる力の形成に大きな影響を与えることが示唆された。
概要
内容記述タイプ Other
内容記述 Developing the "Power to Live" has become an objective in recent education. The objectives of this study was to construct a scale to measure the educational effects of the three domains of the "Power to Live": "evident academic ability", "enriched mind", "healthy body" in addition to "reliable school and district", and to analyze the interactions among these four domains. The pre-questionnaire was constructed by items extracted from interviews with school teachers. Factor analysis was used on the results of the pre-questionnaire survey and demonstrated a mono-factor structure in each domain. According to factor loadings in items, the following factors were designated; "ability to form reliable learning"; "feeling of self-esteem", "orientation for health" and "positive feelings for school". "Feeling of self-esteem" was strongly related to the three other scales. These results showed that feelings of self-esteem influence the "Power to Live".
書誌情報 Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要

巻 4, p. 31-38, 発行日 2014-03-12
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12590224
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 関西大学大学院心理学研究科心理臨床学専攻
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育効果測定
キーワード
主題Scheme Other
主題 尺度構成
キーワード
主題Scheme Other
主題 因子分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 項目分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 measurements of educational effect
キーワード
主題Scheme Other
主題 scale construction
キーワード
主題Scheme Other
主題 factor analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 item analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 関西大学
キーワード
主題Scheme Other
主題 Kansai University
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 18:17:23.686050
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3