@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00014677, author = {中田, 行重 and Nakata, Yukishige and 井上, 菜々 and 斧原, 藍 and 澁川, 沙由理 and 武, 宏美 and 西中, さおり}, journal = {Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要}, month = {Mar}, note = {共感は多くの対人援助職における重要な技能であるが、性的暴行やいじめ問題の防止のために共感訓練の機会が増加している現在の状況を考えると、一般市民にとっても意味のある心の在り方のように思われる。共感訓練はこれまで言語的応答に焦点を当ててきたが、パーソンセンタードの理論からは共感は言語的応答ではなく内的態度であると言われている。共感訓練の必要性とその理論を背景に筆者らは一般市民のための共感訓練ワークショップを2回開催した。本稿はその様子と参加者の感想を紹介し、この経験から筆者らが学んだことを述べるものである。, While empathy is an important expertise in many helping professionals, it could also serve as a meaningful attitude for the public given the current increase in training opportunities for the prevention of sexual offense and bullying. Empathy training thus far has emphasized verbal responses, however, it is argued from person-centered theory that empathy is not a set of responses but an internal attitude. In view of such a need for training and its theoretical background, the authors have offered empathy training workshop twice for the public. The paper describes how the two workshops proceeded, how participants felt, and discusses significant points of learning from these experiences.}, pages = {1--10}, title = {一般市民のための共感訓練のワークショップ}, volume = {4}, year = {2014} }