@article{oai:kansai-u.repo.nii.ac.jp:00012100, author = {松下, 秀平 and 中森, 涼太 and 植松, 大起 and 太田, 靖子 and 下枝, 里子 and 中谷, 汐里 and 中田, 行重 and Nakata, Yukishige}, journal = {Psychologist : 関西大学臨床心理専門職大学院紀要}, month = {Mar}, note = {ある定時制高校への大学院生による地域臨床的な支援活動は今年で7年目となった。今年度も昨年度に引き続き「改訂版支援モデル(循環型)」に基づいて、相談活動や教室内支援、グループワークの実施、先生方との共有ファイルによる情報共有、広報活動を行った。また、新たな取り組みとして本支援活動を客観的なフィードバックを加えて考察するため、アンケート調査を実施した。本稿では、筆者らの活動内容について報告して考察するのに加え、アンケート調査による客観的なフィードバックからも活動内容について考察した。その結果、支援活動は生徒から概ね認知され、先生方からも評価も受けているが、先生方との連携を更に強めることが今後の課題として浮かび上がった。そのためには、先生方との日頃からの関係づくりが重要であることが示唆された。, It has been 7 years since a team of graduate students began offering psychological support to an evening high school. This year, we continued to enhance the activities based on “the revised support model” (circulation type) from last year, supported students during class, produced a group project, shared information with teachers through shared files, and issued counseling room communications. In addition, as a new initiative, we conducted a questionnaire survey to consider this support activity with objective feedback. In this paper, in addition to reporting and discussing the activities of our authors, we also considered the content of activities from objective feedback by questionnaire survey. It was concluded that, although our activities are mostly acknowledged and needed by the students and teachers, it is important to make use of any contact with the teachers to enhance relationships with them.}, pages = {19--28}, title = {定時制高校に対する地域臨床的支援の試み(その7)}, volume = {7}, year = {2017} }